Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

mijn overgrootvader

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frey Emil

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 15:05    Onderwerp: mijn overgrootvader Reageer met quote

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb al direct een vraag, misschien dat jullie mij kunnen helpen?
Mijn Duitse overgrootvader heeft gevochten in WO1 in Belgie, ik heb altijd gehoord dat hij in Izegem zat of toch in de buurt maar verder weet ik niets van hem alleen dat hij op de foto het ijzeren kruis 2de klasse draagt.
Kunnen jullie zien wat voor rang hij had en bij welk onderdeel hij hoorde want ik heb altijd gehoord dat Duitsland tijdens WO1 verdeeld in verschillende staten?

MVG Frey Emil
etappe gent

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2007 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Niet zo duidelijk te zien op de foto's, wat ik wel zie dat is dat hij een "tresseneinfassung um kragen" heeft. Dat is de blinkende boord van ongeveer 1 cm rondom de kraag.

dat wil zeggen dat hij een graad had:
-de boord alleen is hij een unterofficier of fahnrich.
-als er op de zijkanten links en rechts van de kraag grote knopen zijn , dan kan hij bv een sergeant zijn. ( deze had aan de bajo een unteroff. trodel, soort van gordijnfloche)

-Sommigen zoals vizefeldwebel;feldwebel en off. stelvertreter hadden gelijkaardige insigneknopen op de kraag. ( zij hadden aan dolk of sabel officiersportepee aan de riem, iets zoals een ei aan een riempje)( zij hadden al meestal een soort kepi op het hoofd, terwijl de lagere rangen het kratchen hadden zoals je grootvader op de foto) ( zij komen hier waarschijnlijk niet voor in aanmerking)

Ik vermoed dat je grootvader 1 van de 2 bovenste graden moet gehad hebben.

Aan de riem zie ik dat het een bereden man moet zijn. Hij draagt de gesp voor bereden troep en niet de volle rechthoekige zoals bij de infanterie.

Ik meen aan zijn mouwknopen te zien dat het een jas is met swedischer armelaufschlag . dit zijn per mouw 2 knopen naast elkaar.
( sommige inf. reg. hebben dat, maar de kavaleriegesp sluit dat voornamelijk uit. )
de gesp en de mouwknopen doen mij voornamelijk denken aan oa. feldartillerie, train ( bevoorading). Er zijn nog troepen die dezelfde kenmerken van gesp en knopen hebben. Als je mij een PB stuurt met je mail , dan kan je mij de foto's doormailen ( liefst zo zwaar mogelijk gescand), als ik ze wat van dichterbij bekijk, zie ik misschien wat meer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frey Emil

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo
Achter een lange tijd heeft een achter neef van mij die in Duitsland woont foto's doorgestuurd van mijn overgrootvader.
Misschien dat er op deze meer te zien is?

MVG

Dit is mijn overgrootvader zijn schoonbroer, die gesneuveld is in WO1.

Dit is een postkaart die mijn overgrootvader naar huis struurde.

Moesten de foto's niet helpen dan ben ik in ieder geval blij dat ik ze met jullie mogen delen hebben
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Foto's zijn eigenlijk te klein om ook maar iets van detail op het uniform te kunnen vinden...
Frey Emil

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, ik weet dat de foto's aan de kleine kant zijn maar zo heb ik ze gekregen als e-mail.
Als tekst die mijn neef bij de foto heeft gezet stond erbij dat hij bij de kalverie zat.
Dit is mijn overgrootvader tijdens WO2 toen hij als majoor bij de brandweer zat van zijn dorp.

Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, de sabel op foto 1, misschien dat die iemand wijzer kan maken, wijst in ieder geval naar de cavalerie...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: