Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

zoektocht naar soldatenleven grootvader

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PeSi

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2008 20:47    Onderwerp: zoektocht naar soldatenleven grootvader Reageer met quote

Beste lezer,

Sinds ik verhuisd ben naar Ieper (waar zoveel herinnert aan WOI) en sinds ons zoontje zich vragen begint te stellen over het soldatenleven van zijn overgrootvader, ben ik op zoek gegaan naar informatie over deze periode.

Helaas kan ik hier niet meer voor te rade gaan bij mijn vader. Na enig zoekwerk heb ik een aantal documenten teruggevonden bij mijn moeder en bij mijn broers. Jammer genoeg vond ik geen vuurkaart terug en ook geen extern archiefmateriaal (HRG-A/N-Archieven, Koninklijk Legermuseum, Documentatiecentrum van de federale politie, Historische dienst van de politie hebben geen gegevens).

Edmond François Simoens was “soldat 2e cl.” en diende als vrijwillger tussen 23 oktober 1914 en 1 april 1919. Alle materaal dat ik kon terugvinden plaatste ik op het internet:
http://home.scarlet.be/ghelderode

Kan iemand van jullie mij helpen bij het (gedeeltelijk) oplossen van een 5-tal vragen:
- waar heeft hij gevochten ?
- van welke eenheid maakte hij deel uit ?
- wat is de betekenis van de armband op de foto met zijn fiets ?
- waarom heeft hij blijkbaar geen kroontje op het lint van de herinneringsmedaille, terwijl hij toch vrijwilliger was (op de laatste foto) ?
- waarom draagt hij de medaille van soldaat 2e klasse, terwijl hij ook een medaille had van soldaat 1e klasse (op de laatste foto)?

Alvast dank !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
alainb

BerichtGeplaatst: 15 Mei 2008 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
de eenheid waarvan hij deel uit maakte zal
het 23e linieregiment /1Cie zijn (infanterie)
Zie brief: déclaration 3 juin 1919 (bovenaan links)
Zijn Comm. schrijft: ... is in dienst getreden in mijn eenheid vanaf...

Je kan ook even opzoeken of hij in guldenboek der vuurkaart staat
zie link http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/guldenboek.htm

Hier alvast de geschiedenis van het regiment over genomen van het Guldenboek

Geschiedenis 23e linie:
3e EN 23e LINIE

HUNNE GESCHIEDENIS

Om het gedrag van het 3e Linie tijdens de vijandelijkheden naar waarde te kunnen schatten is het noodig te weten dat de korpsgeest van dit regiment, dat sedert meer dan 25 jaar te Oostende, de koningin der badsteden, in garnizoen lag, als « gecondenseerd » was in den persoon van eenige chefs, zooals Commandanten Den Turck, Wenis en Peellaert, die waarlijk boven de anderen uitstaken en de « voormannen », bezielers en leiders van den troep waren.

Die chefs waren West-Vlamingen die onder de uniform hun karakter van « landlieden » van Ieper, Diksmuide, Oostduinkerke, Wulveringem, Gijverinkhove hadden behouden; zoo zij nederig en eenvoudig waren, belette zulks niet dat zij uiterst beslagen en ervaren waren in het militaire vak, zoodanig dat er in het regiment nooit iets gedaan werd, zonder dat die officieren verzocht werden hun advies te geven. Bijna allen vielen als « zuivere helden », vergoddelijkt in de oogen van hen die ze, vol bewondering en ongedwongen gehoorzaamheid, omringden met een ontzag en een vereering welke, na de verloopen jaren, verre van verminderd, nog steeds zijn aangegroeid.

Gevormd door zulke mannen, bezield met vurige vaderlandsliefde moest het 3e Linie, ontdubbeld in het 23e, - dat later weer opgeslorpt en dan weer tot stand gebracht werd, - onvermijdelijk, van af ‘t begin van den oorlog, een gedrag hebben waardoor het de gansch bijzondere aandacht der hooge militaire overheden op zich vestigde.

Het 3e onderging den vuurdoop te Grimde, waar het den rechtervleugel uitmaakte van de troepen wier linkervleugel den beroemden slag bij St-Margriete-Houtem leverde. ‘s Anderendaags was het Leuven, waar de bewonderenswaardige Majoor De Bel aan het hoofd van zijn bataljon gedood werd. Den avond van 19 Augustus, telde het 3e nog slechts twee bataljons, waarmede het strijd gaat leveren te Weerde, Zemst, Hofstade, Schiplaken, Kapelle-op-den-Bosch en, ten slotte, aan den IJzer.

De slag aan den IJzer stelde het regiment op een zware proef: vreeselijk gedund door de verliezen, de ziekten, het gebrek aan het noodzakelijke, boden de eenheden, dikwijls aangevoerd door onderofficieren, een bovenmenschelijken weerstand.

Zonder vrees of blaam, steeds daar waar er gevaar en dood dreigde, overdekt het 3e zich met onsterfelijken roem te Steenstraat waar het, in 1915, de Grenadiers die door de gevechten waren uitgeput, afloste, den verraderlijken aanval met giftgassen doorstond en over den slag besliste.

Daar is het dat dit prachtig regiment bij de geallieerde zoowel als bij de Belgische troepen den symbolischen bijnaam van « 3e zouaven » ontving, alleen om het 3e piotten te vergelijken met die Fransche koloniale troepen welke door iedereen gekend waren om hun strijdlust en hun volkomen doodsverachting.

Later, wanneer Diksmuide het schrikbeeld, het synoniem van bloedigen, onophoudenden strijd op leven en dood was geworden, wanneer ook dáár alles « slecht ging » en het er onhoudbaar werd, is het nogmaals het 3e dat er heen wordt gestuurd.

Doch zooals altijd en overal houdt het 3e zouaven er met onverstoorbare kalmte stand.

De naam van het regiment, dat aangevoerd was door Kolonel Mahieu, den dappere onder de dapperen, moet niet meer gemaakt worden: zijn roem is onvergankelijk.

Het schoons 3e ging daarna verschillende sectors van het front bezetten, waar de bedrijvigheid zijner beste elementen vrijen teugel had: het groot aantal stoutmoedige en steeds met succes bekroonde raids konden met moeite den strijdlust temperen, die aan eenheden, - welke in het Belgisch leger voor de eerste maal een bataljon en een regiment bedroegen, - toeliet los te stormen op vijandelijke stellingen, ware forten, waarvan de inname onontbeerlijk werd geacht om den eindstormloop van 1918 te kunnen uitvoeren.

Het groot offensief liet dan de 2 regimenten toe prachtig werk te verrichten: de hoogten van Klerken, het Bosch van Houthulst, bemachtigd in enkele uren, aanvallen doorgedreven tot Staden, Lichtervelde, Torhout, bezegelden den onsterfelijken roem van het « 3e zouaven ».

Zij die het Houten Kruisje of die eerekruisen hebben bekomen, zij wier ledematen verscheurd of verminkt werden, zij die door ‘t verlies hunner gezondheid aan een lijdensbed gekluisterd en dichter bij den dood gebracht werden, al dezen die bij het roemrijke 3e en 23e Linie hebben gediend, hebben recht op eerbied en bewondering; zij mogen er fier over zijn dat zij voor hun vaandel versierd met den nestel der Leopoldsorde, het ontzag, den roem en de eer hebben gewonnen, die het voor eeuwig zullen omstralen.

2 Juni 1934.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
PeSi

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 6:36    Onderwerp: Reageer met quote

Alainb,

dank voor je reactie. Ik was niet zeker of die vermelding van "23e" betrekking had op zijn plaats in het leger (tijdens WOI), dan wel op zijn plaats in de Gendarmerie (na 1918).

Als hij in het 23e linieregiment heeft gediend, betekent dat dan dat hij steeds in de buurt van Ieper is geweest ?

Jammer genoeg staat hij niet vemeld in guldenboek, dat heb ik gecheckt via die site.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 7:42    Onderwerp: Reageer met quote

De armand is er een van het Rode Kruis. Grootvader deed naar alle waarschijnlijkheid dienst als brancardier.

Je kan ook zijn persoonlijk militair dossier opvragen bij:
Xavier VAN TILBORG

Adjudant

HRG-A/N-Archieven

Kwartier Koningin Elisabeth

Eversestraat, 1

1140 EVERE

blok 6C

Tel : 02/701.31.78

e-mail : xavier.vantilborg@mil.be

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
PeSi

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Paddy,
dank voor de info rond de armband.
'k nam al contact op met dhr. Van Tilborg, maar hij vond niets terug in het archief.
Naar boven
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bepaalde militaire dossiers van voor een bepaalde geboortedatum (ik dacht 1888) zitten in het archief van het Legermuseum in Brussel.

Mischien eens daar navraag doen ?
http://www.klm-mra.be/klm-new/nederlands/main01.php?id=menu_links/mail_us
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Michel,
dan heb ik gedaan, evenwel ook zonder resultaat.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkt een moeilijke dit. Kun je even de foto's hier zetten als dat mogelijk is? Het kan ons mischien wel ook nog helpen.

Als je niet weet hoe dat moet wil ik je wel helpen. ga naar http://imageshack.us/ en klik daar op "bladeren". klik des gewenste foto aan en de url verschijnt in het vankje op de site. klik dan op "Host it" en wacht even geduldig af tot een volgend venster verschijnt. scrol dan naar beneden tot je dit ziet: " Hotlink for forums (1)" (staat rechts in het scherm). In het vakje aan de linkerkant zult u een hyperlink zien. Het enigste dat u hoeft te doen is deze kopieren en plakken in dit forum.

groet Arneken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
PeSi

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hele mooi Foto's. Dank je daarvoor.

Mischien kunnen de echte experts je nu nog verder op pad helpen.
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Michel @ 16 Mei 2008 10:37 schreef:
Bepaalde militaire dossiers van voor een bepaalde geboortedatum (ik dacht 1888) zitten in het archief van het Legermuseum in Brussel.

Mischien eens daar navraag doen ?
http://www.klm-mra.be/klm-new/nederlands/main01.php?id=menu_links/mail_us

PeSi @ 16 Mei 2008 10:42 schreef:
Michel,
dan heb ik gedaan, evenwel ook zonder resultaat.

Ik denk maar wat aan hoor, maar omdat ik zie dat hij bij de Gendarmerie is geweest, heb je al bij de Federale Politie geprobeerd ?
Mischien zijn de dossiers samengevoegd. De Rijkswacht was vroeger onderdeel van het leger. Ik weet het niet, het is maar een ingeving, maar als je het niet probeert weet je het niet hé. Smile
Naar boven
Nils

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Is de bovenste foto niet aan de grens Wervicq - Wervicq-Sud ?
Nils
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Michel @ 16 Mei 2008 22:18 schreef:

Ik denk maar wat aan hoor, maar omdat ik zie dat hij bij de Gendarmerie is geweest, heb je al bij de Federale Politie geprobeerd ?
Mischien zijn de dossiers samengevoegd. De Rijkswacht was vroeger onderdeel van het leger. Ik weet het niet, het is maar een ingeving, maar als je het niet probeert weet je het niet hé. Smile

Michel, 't klopt wat je zegt over de nauwe band vroeger tussen leger en gendarmerie (mijn vader vertelde me ooit dat grootvader direct gendarm kon worden precies omwille van zijn status van oorlogsvrijwilliger). Alleen... ook bij de Federale Politie vond men geen dossier terug...
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Nils,
Kunnen deze 2 foto's wat meer duidelijkheid brengen ?

Naar boven
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dan wordt het echt moeilijk om nog iets terug te vinden.
Op zijn minst zou er in Evere moeten een uittreksel geweest zijn uit het stamboekregister.
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
betreft zijn eenheid:
volgens de déclaration is hij in actieve dienst getreden op
23/10/1914
gearriveerd in de eenheid van Commandant Haine op
09/06/1916
en in definitief verlof gegaan op
01/04/1919
Dus kunnen we reeds stellen dat hij vanaf
09/06/1916 t/m 01/04/1919 bij het 23ste Linieregiment heeft gediend.

(in zijn brief aan de kwartiermeester om zijn geld van zijn spaarrekening te kunnen verkrijgen schrijft hij wel dat hij is gedemobiliseerd op 20/03/1919 met 40 dagen verlof vooraleer hij bij de rijkswacht ingedeeld werd)

De periode vooraf: 23/10/1914 tot 09/06/1914
Volgens de brief met de vraag om zijn burgerkledij te vergoeden,schrijft hij:
op 23/10/1914 ben ik als oorlogsvrijwilliger in het leger gegaan te Parijs
1 of 2 dagen erna (25/10/1914) te Dieppe in het kazerne van onderrichting
heb ik mijn burgerkledij moeten laten.

Dus : 23/10/1914 te Parijs
25/10/1914 Opleiding in kazerne te Dieppe
... verder?
09/06/1916 ingedeeld bij het 23e Linie 1e Cie

Uit het carnet de pécule kan men afleiden
(01/07/1917) 23ste Linie 1e Cie
19/07/1918 23ste Linie 5e Cie
29/07/1918 23ste Linie 1e Cie

Dus samengevat (aan de hand van de gegevens die je geplaatst hebt)

23/10/1914 aangemeld als oorlogsvrijwilliger te Parijs
24 of 25/10/1914 opleiding te Dieppe tot ...
09 /06/1916 23ste Linieregiment 1e compagnie
19/07/1918 23ste Linieregiment 5e compagnie
29/07/1918 23ste Linieregiment 1e compagnie
01/04/1919 gedemobiliseerd

Die periodes zijn al de moeite om info over te verzamelen (Dieppe en erna)
Campagne van het 23ste linieregiment vanaf juni 1916

Daarna heeft hij bij de Rijkswacht gediend vanaf 12/08/1919 (dossier?)

groetjes Wink
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Alainb, dank voor deze mooie informatie.
Als ik nu eens zijn brief van 29 september 1919 herbekijk, klopt het dan dat hij schrijft over zichzelf: "Soldaat 1 D.A. 1 compagnie 23 regiment 7 D.I." ? 1e companie en 23e regiment zijn dan duidelijk, maar waarvoor staan die D.A. en D.I. ? of lees ik dat verkeerd ?
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2008 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Het 23ste Linieregiment in het leger van 1914 - 1918
( de reorganisatie's tijdens die periode)

Januari 1914
1e Legerdivisie:
3e Gemengde Brigade:
3e Linieregiment

Augustus 1914
1e Legerdivisie:
3e Gemengde Brigade:
3e linieregiment wordt ontbonden in het
3e Linieregiment en het 23ste Linieregiment

Oktober 1914
1e Legerdivisie:
3e Gemengde Brigade:

Maart 1915
1e Legerdivisie:
3e infanterieregiment:
Enkel het 3e linieregiment (23e linieregiment ontbonden)

Januari 1917
1e Legerdivisie:
3e Infanteriebrigade
3e linieregiment wordt terug ontbonden in het

Maart 1918
1e Legerdivisie: (1DA -division armée)
7e infanteriedevisie:(7DI)

4e Linieregiment + 23e linieregiment + 24e linieregiment

Tijdens de periode vanaf 09/06/1916 tot januari 1917 zal hij naar alle
waarschijnlijkheid bij het 3e Linieregiment ingedeeld geweest zijn.

groetjes Wink
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2008 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nils @ 16 Mei 2008 22:18 schreef:
Is de bovenste foto niet aan de grens Wervicq - Wervicq-Sud ?
Nils

Jongens, jullie zijn schitterend: 'k ben juist naar die plek gereden, en - inderdaad Nils - dat is 't !

Die andere foto die ik hier op het forum geplaatst heb, lijkt genomen vanuit het binnenplein van een kazerne. Heeft iemand enig idee welke ?
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
niet echt een idee van het kazerne,
maar ik denk dat je daarvoor beter de kazerneringen van de
Rijkswacht bekijkt tijdens de periode van de jaren twintig.
De laatste foto's die je geplaatst hebt hebben mijn inziens allemaal
te maken met zijn dienst bij de Rijkswacht. (aan de uniformen te zien)
De foto bij Wervik eveneens
groetjes Wink
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2008 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Er is wel nog iets dat de moeite is om even na te kijken.
Zijn frontstrepen!
Op de foto als Rijkswachter met decoratie's merk ik er 6 op?
Ben niet zeker maar het zou kunnen dat hij er reeds draagt op de foto
met de armband (er juist boven)
normaal zou hij er 2 moeten hebben volgens de data op de foto
Vanaf 09/06/1916 in dienst bij het 23e (of 3e)
Na 1 jaar een frontstreep is 09/06/1917
Na 6 maanden een 2e is 09/12/1917
Na 6 maanden een 3e is 09/06/1918
maar de foto is gedateerd 12/02/1918 (Dus 2?)
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 8:07    Onderwerp: Reageer met quote

Alainb,
Dank voor je interessante opmerkingen.
Ik vind het wel raar dat hij 6 strepen heeft, terwijl hij gediend heeft van 23 oktober 1914 tot 1 april 1919, wat toch zou moeten overeenkomen met 8 frontstrepen. Even onverklaarbaar bij die herinneringsmedaille is het feit dat er geen kroontje is op het lint, hij was toch vrijwilliger ?...
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

alainb @ 17 Mei 2008 23:24 schreef:

maar de foto is gedateerd 12/02/1918 (Dus 2?)

De foto kan ook voor die datum genomen zijn.
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

PeSi @ 16 Mei 2008 23:03 schreef:
Alainb, dank voor deze mooie informatie.
Als ik nu eens zijn brief van 29 september 1919 herbekijk, klopt het dan dat hij schrijft over zichzelf: "Soldaat 1 D.A. 1 compagnie 23 regiment 7 D.I." ? 1e companie en 23e regiment zijn dan duidelijk, maar waarvoor staan die D.A. en D.I. ? of lees ik dat verkeerd ?

Division d'Armee
Division D' Infanterie
PeSi

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

alainb @ 17 Mei 2008 23:24 schreef:
Er is wel nog iets dat de moeite is om even na te kijken.
Zijn frontstrepen!

Op de foto met de decoraties heeft hij het equivalent van 6 frontstrepen op de herinneringsmedaille. Ik vond nog een andere foto terug (zie hieronder), waar volgens mij ook 6 frontstrepen staan op de mouw. (Op die foto draagt hij trouwens het oorlogskruis dat hij gekregen heeft op 1 mei 1919 - dus de oorlog was ten einde). Dit betekent dat hij 'maar' 3 jaar soldaat zou geweest zijn, terwijl hij als vrijwilliger in dienst is getreden op 23/10/1914 en in definitief verlof gegaan is op 1/04/1919. Kan dit op een of ander manier verklaard worden ?

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

De foto is zeker van na 22 maart 1918, epauletten werden vanaf dan met 2 kleine knoopjes bevestigd.
Wat de frontstrepen betreft kijk eens op:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=186353#186353

Artikel 3 van dit KB herleid de verplichte 12 maand tot 9 maand indien de militair:
a. in de periode 4 augustus - 31 oktober 1914 & 28 september - 11 november 1918 aan alle krijgsverichtingen heeft deelgenomen.
b. Eervol in vijandelijke handen is gevallen en na ontsnapping zich weer bij het Belgische leger aanmelde. (kort samengevat)
Artikel 4: de "Vuurkaart" zal - welke ook de duur zij van de werkelijke aanwezigheid in eene der bij artikel 2 bedoelde eenheden - worden afgeleverd aan de militairen, die uit deze eenheden werden geëvacueerd wegens tegenover den vijand opgeloopen verwondingen of gasvergiftiging en die, bij het verlaten van het hospitaal, door een medische commissie wegens hunne verwondingen ongeschikt voor den dienst werden bevonden en, derhalve, tot afdanking wegens reform voorgedragen of in een sedentairen dienst gehandhaafd werden. (letterlijk overgenomen)
Artikel 5: Wie na 11 november 1917 bij een fronteenheid aankwam en daarna gewond (of krijgsgevangen) werd kon de "Vuurkaart" slechts bekomen als men door een medische commissie definitief ongeschikt werd bevonden (kort samengevat)

Misschien werd hij gekwetst of naar een niet "vechtende" eenheid overgeplaatst waardoor hij het "recht" op frontstrepen verloor.
Alleen zijn persoonlijk dossier kan hier oplossing brengen.

Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
betreft frontstrepen: 6
volgens een kleine berekening kan hij maximum 7 frontstrepen verkrijgen
in actieve dienst vanaf 23/10/1914 (verblijf te Dieppe)
Nu, mijn hypothetische stelling:
Oorlogsvrijwilliger vanaf 23/10/1914
Opleiding in het instructiecentrum te Dieppe vanaf 25/10/1914
Ingedeeld bij het 3e Linieregiment (??) vanaf maart 1915 (terug enkel het
3e Linie)
Er was een reorganistie van het leger in Maart 1915
Voorbeeld 1e jagers te voet:(regimentgeschiedenis)
op 27 januari 1915 wordt een 3e bataljon opgericht door het ontrekken
van een peleton uit elke bestaande Compagnie en bij aankomst, op
24 februari, van de nieuwe rekruten klasse '14 verder aangevuld. Het nieuw bataljon werd...

Met de reorganisatie van 1917(kan eind 1916 zijn) ingedeeld bij
het 23e linieregiment die terug opgricht wordt uit het
3e linieregiment (volgens declaration vanaf 06/1916)

Als men vanaf maart 1915 rekent bij een vechtende eenheid komt
men aan 6 frontstrepen

Het zou interessant zijn om de regimentsgeschiedenis van het 23ste en
het 3e linieregiment te kunnen raadplegen (kwestie van de ontbinding
en de heroprichting van het 23ste linieregiment)
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 4:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het 23é Linie ontstond bij de mobilisatie in augustus 1914 door de ontdubbeling van het 3é Linie. Op 1 november 1914 opnieuw samengesmolten met het 3é Linie.
Het 23é Linie werd opnieuw opgericht in mei 1916. Ontbonden op 29 oktober 1923.

Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 9:23    Onderwerp: Reageer met quote

Het zou natuurlijk leuk zijn om te weten tekomen
waar ze de manschappen gehaald hebben om het 23ste
linieregiment opnieuw op te richten in mei 1916
Kwestie van een spoor te vinden naar zijn vorig regiment.
(mei 1916 is wel degelijk de periode van de déclaration, waar staat
dat hij de eenheid van Comm Hainne op 09/06/1916 vervoegde) Wink
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

alainb @ 19 Mei 2008 10:23 schreef:

Klopt, maar waar zou ik dit kunnen vinden ?
Naar boven
SNORKEL

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy PeSi, daar aan de andere kant Smile

Wil je meer te weten komen het militair dossier van je grootvader inzien of zelfs bekomen (mits betaling) richt je tot het Koninklijk militair museum
te Brussel (Eventjes zoeken op internet) richt je tot het documentatiecentrum. Alles kan via internet!!
Veel succes!
PeSi

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

SNORKEL @ 20 Mei 2008 21:06 schreef:
richt je tot het documentatiecentrum. Alles kan via internet!!
Veel succes!

Ik zou je graag willen geloven, maar het antwoord daar was: "Geachte heer, Na onderzoek hebben we geen dossier over Simoens Edmond-François. Tot uw dienst", getekend Bracke G, admin dstoverste Cdoc Klm-Mra
Naar boven
SNORKEL

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2008 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hoy PeSi,
Heb je al zijn gegevens doorgegeven, geboortedatum, volledige naam, mogelijke rang of zijn "matriculnummer".
probeer je te richten tot Richard Boijen.

lukt het niet ja dan heb je pech man andere zoekbronnen opsporen
zoals bovenaan vermelde in het forum
succes.
alainb

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2008 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

PeSi @ 20 Mei 2008 16:43 schreef:
alainb @ 19 Mei 2008 10:23 schreef:

Klopt, maar waar zou ik dit kunnen vinden ?

Tja er zal waarschijnlijk wel een regiments boek bestaan
van het 3e en 23e linieregiment

Wie kan helpen? Smile
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2008 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dit boek is in te zien in de bib (documentatiecentrum) van het
koninklijk militair museum

3e Regiment de Ligne : Historique du Régiment pendant la Campagne 1914 - 1918 = 3de Linierregiment : Historiek van het Regiment gedurende den Veldtocht 1914 - 1918.

Plaats: uitgeverij,datum Ostende : Unitas,s.a.
Pagina's, afmetingen, illustraties 50 p., 27 x 18 cm.
Boeknr KLM-MRA Au - 9353

Men kan de bib online raadplegen
http://www.klm-mra.be/klm-new/nederlands/main01.php?id=documentatie/online
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2008 7:50    Onderwerp: Reageer met quote

@alainb: dank voor deze tip !
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2008 9:15    Onderwerp: Reageer met quote

@ Snorkel
Richard Boijen van het legermuseum is reeds en jaar overleden
Naar boven
SNORKEL

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2008 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

@Belg1914
Bedankt voor Uw antwoord. Was me dat effekens verschieten zeg! Had met deze persoon meerdere keren een goede samenwerking gehad om de oplossing van bepaalde vragen! Dat hij in 'Vrede' mag rusten.
PeSi

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2008 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Michel @ 16 Mei 2008 22:43 schreef:
Dan wordt het echt moeilijk om nog iets terug te vinden.
Op zijn minst zou er in Evere moeten een uittreksel geweest zijn uit het stamboekregister.

Hoi Michel,
dankzij jouw opmerking ben ik nog verder blijven zoeken, en uiteindelijk heb ik inderdaad een stamboekuittreksel kunnen vinden in het Archief van de Politie.

Voor mij staat hier wel bijzonder interessante informatie in: mijn grootvader had dus inderdaad 6 frontstrepen. Bovendien weet ik nu dat hij bij een vechtende eenheid werd ingedeeld vanaf 17 februari 1915. Alainb zat er verdraaid dichtbij !
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2008 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
was enkel een kleine berekening
PS: op het uitreksel staat
vrijwillige dienstnemer bij het opleidingscentrum van de 1e legerdivisie
voor de duur van oorlog

1e legerdivisie in 1915 bestond uit:
2e linieregiment
3e linieregiment
4e linieregiment
Later ontbinding van de Regimenten,'1916'
1e legerdivisie:
2e en 22e linie
3e en 23e linie
4e en 24e linie

Dus de kans dat hij vanaf 1915 ingedeeld was bij het 3e Linieregiment is
reëel!!
en dan na de ontbinding bij het 23e linieregiment
Groetjes Wink
Naar boven
PeSi

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2008 7:17    Onderwerp: Reageer met quote

@ alainb: dat ziet er inderdaad zo naar uit ! In de veronderstelling dat het effectief zo is, kan je dan min of meer zeggen waar hij ongeveer zou gevochten hebben ? Daar heb ik dus op vandaag werkelijk nog geen flauw idee van.
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2008 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,
een leuk stukje lectuur:
het boek
Terug naar niemandsland
De geschiedenis van de gebroeders Van Raemdonck, mythe & werkelijkheid
Schrijver Luc De Ryck
Uitgever 'De klaproos' 1996

De gebroeders Frans en Edward Van Raemdonck hebben voor dat ze sneuvelden
gediend bij het 3e linieregiment en een korte periode bij het 23ste linieregiment.
Het interessantste i.v.m. de plaatsen waar ze gevochten hebben
tijdens de periode van je grootvader zijn de blz. 28 t/m 53

Ik denk niet dat het boek nog te verkrijgen is in de handel
Bibliotheek?
Ik heb hem in bezit
Je mag gerust het boek in zien (PB)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: