Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

een maat van me ging duiken.....

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 19:52    Onderwerp: een maat van me ging duiken..... Reageer met quote

Onlangs heeft een maat van me een duik gedaan op het wrak van de HMS Cressy. En vriendelijk genoeg van hem heeft hij me een huls gegeven die hij had opgedoken. Ik ben nu bezig met het schoonmaken van het ding.
Het is puur alleen de huls, de rest is in de loop van de jaren weggerot/gespoeld/vul maar in, dus niks meer wat boem doet. Lengte ongeveer 60 cm.
Verder uiteraard zwaar gecorrodeerd en aangeslagen (tot en met verse zeepokken). Het ergste vuil is er gewoon afgeborsteld, waarna de hele handel een nachtje in een bak met water en azijnzuur (sterk verdund) heeft gelegen.
Ik zal als ik er aan denk een fotootje posten.
De eerste ingeslagen symbolen beginnen zichtbaar te worden, waaronder het jaartal 1912. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht te weten dat de Cressy 6 inch geschut had (onder andere)?
Het houdt me in ieder geval weer even bezig. Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy



Geregistreerd op: 9-11-2007
Berichten: 9280
Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Meer over de HMS Cressy en zijn ondergang:

During the early months of World War 1 the Royal Navy maintained a patrol of old Cressy class armoured cruisers, known as Cruiser Force C, in the area of the North Sea known as the Broad Fourteens. There was opposition to this patrol from many senior officers, including Admiral Jellicoe and Commodores Keyes and Tyrwhitt, on the grounds that the ships were very vulnerable to a raid by modern German surface ships and the patrol was nick named the "live bait squadron". The Admiralty maintained the patrol on the grounds that destroyers were not able to maintain the patrol in the frequent bad weather and that there were insufficient modern light cruisers available.

In the early hours of September 20th 1914 the cruisers HMS Euryalus, HMS Aboukir, HMS Hogue and HMS Cressy were preparing to go on patrol under Rear Admiral Christian in Euryalus. Normally the patrol was under command of Rear Admiral Campbell in HMS Bacchantes but he was absent so Christian helped fill the gap although he had other duties. The weather was too bad for destroyers to be at sea and unfortunately Euryalus had to drop out due to lack of coal and weather damage to her wireless, Rear Admiral Christian had to remain with his ship rather than transfer to another ship as the weather was too bad to transfer. He delegated command to Captain Drummond in Aboukir although he did not make it clear that Drummond had the authority to order the destroyers to sea if the weather improved, which it did towards the end of September 21st.

Early on September 22nd 1914 the German submarine U9 under the command of Commander Otto Weddigen sighted the Cressy, Aboukir and Hogue steaming NNE at 10 knots without zigzagging. Although the patrols were supposed to maintain 12-13 knots and zigzag the old cruisers were unable to maintain that speed and the zigzagging order was widely ignored as there had been no submarines sighted in the area during the war.

U9 manoeuvred to attack and at about 6.25 AM fired a single torpedo at Aboukir, which stuck her on her port side. Aboukir rapidly suffered heavy flooding and despite counter flooding developed a 20 degree list and lost engine power. It was soon clear that she was a lost cause and Captain Drummond ordered her to be abandoned, although only one boat had survived the attack so most crew had to jump into the sea. At first Drummond thought that Aboukir had been mined and signalled the other two cruisers to close and assist but he soon realised that it was a torpedo attack and ordered the other cruisers away, but too late.

As Aboukir rolled over and sank, half an hour after being attacked, U9 fired two torpedoes at HMS Hogue that hit her amidships and rapidly flooded her engine room. Captain Nicholson of Hogue had stopped the ship to lower boats to rescue the crew of Aboukir, thinking that as he was the other side of Aboukir from U9 he would be safe. Unfortunately U9 had manoeuvred around Aboukir and attacked Hogue from a range of only 300 yards.

The firing of two torpedoes affected the trim of U9 which broke the surface briefly and was fired on by Hogue without effect.

It only took Hogue ten minutes to sink as U9 headed for HMS Cressy. Cressy, under Captain Johnson, had also stopped to lower boats but got underway on sighting a periscope. At about 7.20 AM however U9 fired two torpedoes, one of which just missed but the other hit Cressy on her starboard side, Cressy briefly firing on U9s periscope with no effect.

The damage to Cressy was not fatal but U9 turned round and fired her last torpedo which hit Cressy sinking her within a quarter of an hour.

Survivors were picked up by several nearby merchant ships including the Dutch Flora and Titan and the British trawlers JGC and Corainder before the Harwich force of light cruisers and destroyers arrived. Flora returned to Holland with 286 rescued crew who were quickly returned to Britain even though the neutral Dutch should have interned them. In all 837 men were rescued but 1459 died, many of which were reservists or cadets.

In the aftermath of the attack the patrol by armoured cruisers was abandoned, the stopping of major ships in dangerous waters banned and the order to steam at 13 knots and zigzag re-emphasised.

A court of inquiry was set up and found that some blame was attributable to all of the senior officers involved - Captain Drummond for not zigzagging and for not calling for destroyers, Rear Admiral Christian was criticised for not making it clear to Drummond that he could summon the destroyers and Rear Admiral Campbell for not being present and for a very poor performance at the inquiry at which he stated that he did not know what the purpose of his command was. The bulk of the blame was directed at the Admiralty for persisting with a patrol that was dangerous and of limited value against the advice of senior sea going officers.

PSI: HMS Cressy was the Royal Navy's first armoured cruiser. Unlike previous protected cruisers she had an armoured belt, made possible by the introduction of face hardened Krupp armour which allowed worth while protection for an acceptable weight of armour. They were also the first British warships to serve overseas that were not copper sheathed but instead painted with anti-fouling paints, this saving Ł40,000 and over 500 tons in displacement.

PSII: U9 sinks HMS Aboukir, Hogue and Cressy. The patrol by these elderly ships was much criticised, they were too old and slow with inexperienced crews to put up a decent fight against modern German surface ships. Although the submarine threat at the time was not considered, even by critics of the patrol, the fact that the three ships didn't zigzag was criticised by the board of inquiry, a practice that was widely ignored at the time and even by some ships after the loss of the three cruisers.

Prentjes & Kaart
http://www.worldwar1.co.uk/cressy.htm
_________________
Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistoryforum.be/

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Whoa da's snel! Dat verhaal van de U9 ken ik idd, dat maakt voor mij deze bonk koper des te interessanter!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat het schip beschermd was als zeemansgraf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Da's een goeie, mocht dat zo zijn dan geeft het uiteraard geen pas om dit te behouden. Bedankt voor de tip!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8607
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=14227
en op de wiki staat ook nog veel informatie:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/U_9_torpedeert_drie_Engelse_pantserkruisers_%281914%29
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Erich



Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 424
Woonplaats: Heenvliet

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas Richard,

De drie kruisers zijn op geen enkele vorm beschermd.
Gewoon roven en hakken tot het wrak in elkaar zakt is het devies en dit geld voor elk wrak op de Noordzee.
Het gros van de duikers kent de geschiedenis van de wrakken niet en menigeen interesseert het tot mijn grote spijt geen ene klote.
Persoonlijk ben ik voor bescherming van de kruisers.
Wel gewoon erop duiken. maar met respect voor de doden en de geschiedenis van deze wrakken.
Het slopen moet gestopt worden.!!

Een Noordzeeduiker en een geschiedenis liefhebber.
_________________
In the city of monuments.
Among the flags of all governments
The order of battle is written in the shadow off a hard black line.

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Gesloopt is er iig niet, ik heb gelijk de phone gepakt (ik wil niet voor lijkepikker worden uitgemaakt). Deze huls lag tegen het wrak aan half uit het zand/bagger. Schijnt dat door getijdewerking van tijd tot tijd eea boven het zand uit komt. Kan wel kloppen als ik naar de aanslag kijk die erop zit/zat. Hmmmm......zou het lullig vinden indien ik nu ineens scheef aangekeken zou worden.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Erich



Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 424
Woonplaats: Heenvliet

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

De wrakken van Scapa flow,Pearl Harbor, Micronesie (operatie hailstone /Truck lagune), en ik geloof ook de gezonken schepen van Guadalcanal ,zijn ook beschermd.
Laatste 3 wel uit een andere oorlog maar maakt voor dt verhaal niet uit
Dit moet met de Cressy,Hogue en Aboukirk eigenlijk ook gebeuren.

Erich

Cool
_________________
In the city of monuments.
Among the flags of all governments
The order of battle is written in the shadow off a hard black line.

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

ijzerbroot @ 05 Jun 2008 22:47 schreef:
Hmmmm......zou het lullig vinden indien ik nu ineens scheef aangekeken zou worden.....


Ik zie geen reden waarom dat het geval zou zijn. Wel verbaast het me dat de schepen niet beschermd zijn. Het zijn voorbeelden van zeemansgraven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Erich



Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 424
Woonplaats: Heenvliet

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ijzerbroot,

Excuses het ging mij niet om jou losse kado.
Het gaat mij om het slopen van het wrak zelf en niet om het meenemen van allerlei los gevonden voorwerpen.
Ik praat nu over het structureel slopen van een wrak.
Hoeveel kilo koper kun je in zo min mogelijk duiken van een historisch wrak afslopen om jou duiktripbootje af te kunen betalen.Dit is wat nu speelt en er is in Nederland nog geen enkele wet die schepen uit deze periode beschermd.


Groeten uit Heenvliet
_________________
In the city of monuments.
Among the flags of all governments
The order of battle is written in the shadow off a hard black line.

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2008 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2008 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

[/url]


Schiet al lekker op.....de ergste zooi is er af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Erich



Geregistreerd op: 12-12-2007
Berichten: 424
Woonplaats: Heenvliet

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2008 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo ijzerbroot.

Ziet er netjes uit .
wees er zuinig op.
Als mensen naar de herkomst vragen vertel dan gelijk het verhaal wat er achter zit ,dan kijkt men met andere ogen naar deze huls.

Groeten uit Heenvliet
_________________
In the city of monuments.
Among the flags of all governments
The order of battle is written in the shadow off a hard black line.

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2008 8:15    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker, dat doe ik zowiezo. Maar ontopic, kan iemand wat meer vertellen hierover, is dit idd 6 inch geschut geweest?


groeten uit hellevoet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2008 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een nabrander. Ik ben dus druk bezig geweest met schoonmaken, zoals je kunt zien op de foto's.
Ik ben begonnen met het wegborstelen van het ergste vuil, waarna het hele zwikkie een dagje in een bak water met azijnzuur heeft gestaan. Vervolgens wederom de borstel gepakt en daarna in een bad met 10% zoutzuur. Moet je niet te lang doen, minuutje of 10 is voldoende. Hierna grondig afgespoeld.
Dan blijkt de meeste rotzooi er wel af te zijn, waarna de staalborstel goede diensten doet. Ik mag eenieder aanraden om enige adembescherming te gebruiken (en denk om de oogjes) omdat het vrijkomende stof erg vervelend spul is.
Wat je op de foto ziet is de kleur die nu zichtbaar is; roodkoper. Volgens mij moet het toch messing zijn, dus rijst de vraag hoe krijg ik 'em van rood naar geel (simpel gezegd). Of hoort dit type deze kleur te hebben? Lijkt me stug hoor, roodkoper is veel te zacht naar mijn idee.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1stLF/SRD
Rumkruik


Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 3010

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2008 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

je huls is verkloot...

jammer dat ik het zo moet zeggen, maar het zuur heeft je koperen huls aangetast en dat is onomkeerbaar. Tenzij je alle rood geworden koper (door het zuur) afwrijft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1stLF/SRD
Rumkruik


Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 3010

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2008 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

op de foto's zie ik ook nog een ontsteker liggen!!! Confused

je hebt geluk gehad dat die niet ontploft is door de warmte die vrij komt van het koper in het zuur.

Zo'n dingen zijn WEL nog steeds gevaarlijk. In Nederland stoppen ze je daarvoor in de gevangenis Wink

Wees voorzichtig!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vetje



Geregistreerd op: 30-5-2006
Berichten: 2310

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2008 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD @ 07 Jun 2008 13:54 schreef:
In Nederland stoppen ze je daarvoor in de gevangenis Wink
Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2008 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ontsteker is uiteraard inert...ben niet levensmoe. Wat je ziet is de buitenkant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlim



Geregistreerd op: 5-7-2005
Berichten: 1162

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2008 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Door de chemische/zuur reactie trekt het messing uit de legering en dan hou je rood koper over. Een chemicus zal je waarschijnlijk alle details kunnen geven, maar dat is in een notendop de reden dat de huls nu rood van kleur is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erik



Geregistreerd op: 2-11-2005
Berichten: 944
Woonplaats: maaseik

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2008 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wat je op de foto ziet is de kleur die nu zichtbaar is; roodkoper. Volgens mij moet het toch messing zijn, dus rijst de vraag hoe krijg ik 'em van rood naar geel (simpel gezegd). Of hoort dit type deze kleur te hebben? Lijkt me stug hoor, roodkoper is veel te zacht naar mijn idee.....


Met staalwol opkuisen.
Het resultaat (kleur) wat je dan hebt is het eindresultaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
blinkerd



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 1
Woonplaats: Kwintsheul

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2009 4:00    Onderwerp: Bescherming kruisers Reageer met quote

Richard @ 05 Jun 2008 20:06 schreef:
Ik dacht dat het schip beschermd was als zeemansgraf.


De kruisers zijn in de jaren vijftig door de Engelse regering aan een Duitse (inderdaad) bergingsfirma Eisen und Stahl of Stahl und Eisen uit Hamburg verkocht voor de berging van alle bruikbare metalen; oa. koper en brons. De opbrengst van de schroeven van de kruisers alleen al was genoeg om de expeditie te financieren, dan bleven er nog de tonnen zware koperen condensors en bronzen torpedobuizen.

De schroefassen (ca. 60 cM ř) waren van Monel, een chroom-nikkel en koper legering, die zijn helemaal uit de bodems gesprongen. De ca. 40 cM assen die je evt. nog gezien zou kunnen hebben waren de aandrijving tussen de roermachine en het roer zelf.

OA. door deze bergingen, met tonnen springstof, zijn de resten zo uitelkaar geslagen.

En natuurlijk, de torpedering heeft ook niet meegeholpen aan de instandhouding van een gave bodem.

voor verdere vragen,

Blinkerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group