Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vluchtelinge Emelie Ameel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 14:22    Onderwerp: Vluchtelinge Emelie Ameel Reageer met quote

Gisteren heb ik de hand kunnen leggen op onderstaand document waarmee ik bijzonder in mijn nopjes ben. (Ik heb het in een kader geplaatst samen met haar overlijdensprentje en een foto, als eerbetoon).

Wat mij intrigeert is de stempel rechts bovenaan. Betekent dit dat Emilie pas op 29/01/1918 Renningelst verlaten heeft ? Kan iemand hier wat meer over vertellen ? Zijn die nr.5 en die nr.7 van twee verschillende locaties afkomstig ? Ik weet alleen dat mijn grootmoeder (geboren in 1908, overleden in 1998) jaren school gelopen heeft in Frankrijk.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat dit een toelating is om in reningelst te wonen, uitgereikt op die datum...ik ben niet zeker maar ik dacht dat iedereen die woonde binnen een bepaalde zone van het front zo een toelating moest hebben, dit om spionage tegen te gaan...dus op de datum dat het uitgereikt is zou ze daar moeten gewoond hebben; maar ik denk dat etappe gent een goedie user is betreffende die documenten
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie dat er zelfs de straat op staat waar zij woonde; valt misschien op te zoeken via een of ander archief waar deze straat was...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Even over iets overgekeken...er staat in het groot opgeschreven "annule" wat betekent dat de vergunning om een of andere reden ingetrokken is...en dat dan waarschijnlijk op de datum van de stempel, want het document lijkt uitgereikt in 1915...dus op die datum zal ze er waarschijnlijk niet meer gewoond hebben...
pascal
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

De Busseboomstraat bestaat nu nog en lijkt me dichter bij Poperinge dan bij het centrum van Reningelst te liggen. Of ze daar op een boerderij logeerde of in een of ander vluchtelingenkamp weet ik niet.
Ik denk dat haar aanvraag (uitgereikt op 11 nov.1915) op 29.01.1918
ingetrokken werd en ze verplicht werd -waarschijnlijk omdat het te gevaarlijk werd in de streek- elders onderdak te zoeken op een veiliger plaats.
De foto lijkt me zo te zien geknipt uit haar huwelijksfoto, waarschijnlijk de enige die ze bij had, en de enig nog bestaande is van voor de oorlog. Het stukje van de mouw van haar man op de foto is het enige visuele wat rest van Frederic.
Frederic Versavel werd tijdens de vlucht uit Passendale gekwetst en bleef achter in Ieper (volgens de familieverhalen). Met de woorden "Als ik genezen ben, kom ik achter", nam hij afscheid. Daarop is Emelie met haar twee jongste kinderen alleen verder getrokken. Haar zoon was toen waarschijnlijk reeds in het leger. Haar oudste dochter is waarschijnlijk mee op de vlucht gegaan met de familie in Beselare waarbij ze toen "diende". Nooit heeft Emilie haar man nog teruggezien...
Uit wat ik tot nu toe heb kunnen achterhalen blijkt Frederic later naar Kales (Calais) overgebracht te zijn waar hij op 12 mei 1915 overleden is.(waarschijnlijk aan een infectie).
Na de oorlog is Emelie er niet in geslaagd het stoffelijk overschot van haar man naar Passendale over te brengen. (Er is sprake van een persoonsverwisseling in Calais en verkeerde papieren, andere familieleden beweren dan weer dat hij in Ieper begraven werd en nooit meer teruggevonden...)
Het enige wat rest van Frederic is zijn naam op het monument naast de kerk in Passendale en dat stukje mouw op die foto...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: