Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Waarom we van oorlog houden

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2008 7:53    Onderwerp: Waarom we van oorlog houden Reageer met quote

Waarom we van oorlog houden
Geplaatst op 12-02-2007 14:47 door Peter Giesen in categorie wetenschap

Waarom houden mensen van oorlog? Althans, waarom is de oorlog veruit het populairste onderwerp onder mensen die zich graag in de geschiedenis verdiepen?
Over deze vraag schreef de historica Drew Faust, de nieuwe president van Harvard University, een artikel waarover de prachtige website History News Network bericht. De oorlog 'biedt een authenticiteit en intensiteit van ervaring', die in de moderne samenleving ontbreekt. Veilig achter de centrale verwarming lezen burgers graag over de slag bij Stalingrad, over afgevroren tenen en dagenlang aanhoudend mortiervuur, over concentratiekampen, over het bloed en de modder van de loopgraven in Vlaanderen. De oorlog, zegt Faust, verschaft een 'moment van waarheid', waarin soldaten en burgers 'hun diep gevoelde prioriteiten moeten definiŽren en ernaar moeten handelen'.
Het is een opvatting, die ook ten grondslag ligt aan de talloze romans en films over de oorlog. De oorlog laat zien hoe de mens echt is. Ik kan me herinneren dat ik hierover ooit een discussie voerde met mijn schoonvader, die inmiddels overleden is.
Hij begreep niet waarom wij zo graag naar oorlogsfilms gingen. Omdat zij laten zien hoe de mens echt is, antwoordde ik. Dat is onzin, vond deze man die de oorlog zelf had meegemaakt. De oorlog was een zeer uitzonderlijke periode, vond hij, die daarom niet als het 'echte' leven kan worden gezien. Uitzonderlijke omstandigheden drijven mensen tot heldenmoed of verraad, maar waarom zouden zulke daden authentieker zijn dan de dingen die we in het rustige leven van alledag doen? De oorlog laat niet zien hoe mensen 'echt' zijn, maar hoe mensen in de oorlog zijn.
Sindsdien ga ik nog maar zelden naar oorlogsfilms. Ik vind het drama van de oorlog een beetje gemakzuchtig, alsof de regisseur niet in staat was de psychologische drijfveren achter het gewone leven bloot te leggen. Natuurlijk fascineert de oorlog, maar zij fascineert ook op een gemakkelijke manier.

© http://www.volkskrantblog.nl/bericht/107710

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: