Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Toekomst Bunkers ?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2008 20:20    Onderwerp: Toekomst Bunkers ? Reageer met quote

vandaag ging ik naar mijn grootouders aan de Belgische Kust (Ieder jaar verblijven ze daar een weekje) Nu onderweg kom je altijd een heleboel bunkers tegen. Eerst in de omstreken rond Ieper, daarna rond Diksmuide en uiteindelijk in Nieuwpoort.

Nu toen ik enkele exemplaren zag staan vroeg ik mij af: Hoe zou dit landschap er uitzien over pakweg 20 jaar? Staan deze stille getuigen van een vreselijke strijd er nog? Zullen ze verdwijnen net als zoveel voorgangers onder de sloophamer? Of worden ze gerestaureerd, beschermd en mogen ze blijven staan als stille getuigen?

Vele bunkers kregen na de 2 wereldoorlogen een 2de bestemming als schuur,opslagplaats of stal maar vele anderen staan letterlijk te verkommeren in een weide, bos of op in de duinen. Bij het laatste denk ik aan een verwoeste bunker uit wo2 in de duinen tussen Oostduinkerke en Nieuwpoort en zo zijn er nog wel een boel (ook in Nederland)

Is er een organisaite ide zich bezighoudt met de bescherming van bunkers? heeft de Vlaamse regering ergens een plan of de Federale? De provincie west-vlaanderen? Heeft Nederland dit,want ook zij hebben zo'n stille getuigen?

Wie kan me helpen met dit want het zou echt wel zonde zijn als deze stille getuigen zouden verdwijnen. Het zijn zowat de laatste, naast diverse musea, overblijselen van de eerste wereldoorlog.

groet Arneken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
jurggie

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Enkelen die geluk hebben zullen blijven staan, omdat ze bij een museum horen, of omdat de gemeente ze wilt restaureren, de rest zal als koeienstal blijven dienen tot ze bijna instorten en dan uiteindelijk gesloopt worden.

Zo zal het volgens mij zijn.

Trouwens, als je aan de kust van Calais (bij de krijtrotsen) is gaat kijken he, daar zie je bunkers die eerst vanboven storten en nu bijna in zee liggen, dat is wel is speciaal vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

ik hoop van niet maar zo zal het wellicht zijn.

Zijn er nog andere users die hierover een mening hebben?

groet Arneken.
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Nederland heeft veel fortificaties, maar niets uit WO1. Maar er zijn wel veel organisaties die zich bezig houden met het behoud van fortificaties van alle tijden. Wat bunkerbehoud aangaat gaat het eigenlijk altijd over materiaal uit WO2. Die bunkers zijn jonger en vooral veel steviger dan die uit WO1. Meer weten? Er is een forum: http://www.webevolution.nl/fortificatieforum/

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2008 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank Linge.

Daar zal ik nog wel eens gaan rondneuzen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: