Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Belgische school in Schotland

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rataplan

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2007 17:06    Onderwerp: Belgische school in Schotland Reageer met quote

Ik ben reeds geruime tijd op zoek naar informatie betreffende een Belgische school in Schotland. Dit in het kader van een genealogisch onderzoek.

Volgens mijn informatie is mijn grootvader als kind, samen met een broer en zijn moeder naar Groot-BrittaniŽ gevlucht (omstreeks 1915) . Ze zouden samen met Britse soldaten vertrokken zijn?

Ik vond een klasfoto die dit verhaal schijnt te bevestigen.
Hierop is een klas te zien met jongens, begeleid door 2 nonnen en een mevrouw.
Deze foto is ondertitelt met volgende tekst:
Belgische school, St. Mary's
Glasgow (Gallowgate)

Ik heb tot nu toe nog niemand gevonden die me hierover enige informatie kon bezorgen, of die ook iemand in de familie kende die in het bezit waren van een gelijkaardige foto !
Zelfs het archief , noch de aartsbisschop van Glasgow konden me geen antwoord geven Rolling Eyes

Is er hier iemand die info heeft over kinderen die daar naar school gingen, of enige andere info hebben over deze school ???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

http://warmemscot.s4.bizhat.com/warmemscot.html

De ideale plaats om dit nog eens na te vragen, pracht van een crew die daar actief is, helemaal onderaan posten bij Queries and requests, of anders wil ik het ook wel doen voor je !
rataplan

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er inderdaad een interessant forum uit ...
ik ga dat eens deftig doorsnuffelen en een vraagje lanceren.

thanks voor de info !

groetjes
Naar boven
rataplan

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

eindelijk webruimte gevonden ...
ziehier de betrokken foto:

[url]http://foto.telenet.be/photos/albums/photo.aspx?type=3&source=photo&id=S4sMDM9JEpM!IRdJpMF!tdtQgc7aH9VVGwOTaUEOZ0!NpFSsr4-SEi-Q__&full=start[/url]

... euhhh ... hoezo lukt dit niet om een "link" te maken? Confused
Naar boven
rataplan

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

eindelijk een spoor gevonden.
Ik vond namelijk volgende tekst terug:

Quote:

1914 - Op aanraden van Britse officieren, die tijdelijk in Krombeke logeren, steken 4 zusters op 5 december het Kanaal over om in Londen les te geven aan kinderen van Belgische vluchtelingen en in een pensionaat. Ze wonen er in het "Convent of the Assumption" aan de Kensington Square.

1915 - Van de voorzitster van het vluchtelingecomitť vernemen de zusters in Londen dat een Schots adellijk (Anglikaans) echtpaar, graaf Lord Charles Douglas-Home en diens vrouw Maria Grey, hun landgoed "Bothwell Castle" nabij Glasgow voor hen openstellen. Tot hun aangename verassing blijken ze de schoonouders te zijn van officier Dundas, gelegerd in Zonnebeke. De daaropvolgende maanden komen in totaal 18 zusters over naar het kasteel. Op hun vraag wordt het salon herschapen in een huisskapel. In de aanvangsperiode geven enkele zusters lessen Frans in een nabijgelegen pensionaat van de Franciscanessen.
Vanaf mei gaan zusters vanuit "Bothwell Castle" les geven in scholen voor kinderen van Belgische vluchtelingen op twee wijken in de stad Glasgow. 3 van hen doen dat bij de St.-Mary-kerk in Gallowgate. 4 andere zusters onderwijzen zowat 150 vluchtelingen-kinderen naast de St.Aloysius-kerk in Garnethill. Dit laatste 4-tal logeert in een flat in de Renfrew Street en vormt, met goedkeuring van de plaatselijke bisschop, zelfs tijdelijk een apart filiaal! 2 andere onderwijs-zusters pendelen dagelijks vanuit "Bothwell Castle" naar de stad Paisley, ten westen van Glasgow.

1916 - Op vraag van de Belgische regering in ballingschap maken 7 van de zusters vanuit Schotland de overtocht naar het Europese vasteland, om er in het "Ch‚teau Grosfils" in het Normandische kustplaatsje Hugleville-en-Caux, halfweg tussen Dieppe en Rouen, een kolonie te leiden voor ongeveer 100 vluchtelingenkinderen uit de IJzerstreek.

Wel nogal "straf" dat ik door deze info plots beland bij een officier, genaamd DUNDAS, die te Zonnebeke gelegerd was !!!
Misschien interessant voor sommigen Wink

In elk geval weet ik nu waarom mijn grootvader blijkbaar bijna geen nederlands kon ... hij ging vanaf 1916 naar school in NormandiŽ ...

Als er nog iemand iets meer weet over deze periode ... graag reactie.

groetjes
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: