Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Filzlausstellung

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2006 19:13    Onderwerp: Filzlausstellung Reageer met quote

Op de studiedag van de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog werden twee delen van De Grote Oorlog gepresenteerd, de delen 10 en 11.
http://www.uitgeverijaspekt.nl/Aktueelpagina.htm
In deel 11 staat een door mij geschreven artikel met de titel "Prinz Heinrich van Beieren en het derde bataljon van het Beierse Infanterie Leib Regiment (I.L.R.) op 23 juni 1916.

Dit artikel gaat over de Duitse aanval van het 2e en 3e bataljon (vooral de laatste) op het dorp Fleury in 1916 en over de Beierse Prinz Heinrich. Eigenlijk zou ik het onderstaande citaat uit het artikel pas volgende week plaatsen maar omdat ik dan met vakantie ben, plaats ik het nu.

Op 23 juni 1916 lukt het de bovengenoemde bataljons van het I.L.R. grotendeels Fleury te veroveren. Het lukt daarnaast een deel van de aanvallers om door te stoten naar de zogenaamde Filzlausstellung. Een stelling ten zuidwesten van Fleury die vanuit de lucht de vorm heeft een luis:

Quote:
Een andere Duits bericht die dag meldde dat de soldaten van de prins naar de Filzlausstellung doorstootten. Dat ook in dit gebied de gevechten niet zonder slag of stoot verliepen vertelt Léon Rogez:
“Boven de Poudrière van Fleury bereiken de Duitsers tot op vijftig meter een batterij van de artillerie die nog omringd wordt door enkele soldaten van het R.I. 39. Ondanks het feit dat de schuilplaatsen vernietigd waren, slaagt deze batterij erin onophoudelijk mitrailleurvuur op de vijand af te geven, waarvan de opmars op dit punt wordt gestopt.”
Luitenant Boisdon van de 10e compagnie van het R.I. 39:
“Een aflossing van vier uur onder gifgasgranaten...
Om de linie te bereiken had ik alleen al de helft van mijn mannen verloren. Om 11 uur kreeg ik de order om naar een positie ten westen van Fleury te trekken om daar de voortgang van de vijand te stoppen. In looppas steken we de ravijn van de Poudrière over, met de bajonet op de loop van het geweer klimmen we al schietend naar de kam. Dat werd ook tijd. De vijand was genaderd tot op minder dan 50 meter van twee 75 millimeter kanonnen waarvan de manschappen toch met een enorme moed bleven vuren. De verraste Duitsers werden hierdoor teruggeslagen. Ze sprongen van granaattrechter in granaattrechter en wij trokken al schietend omhoog en volgden ze. Zo bereikte ik de kam die ik moest behouden.”

Vizefeldwebel Rotthaler van de twaalfde compagnie trok met een groep, waaronder ook soldaten van Sturmbataillon Rohr, langs de artillerielinie en kwam totaan de Filzlausstellung. Daar aangekomen concludeerde hij dat het een goed uitgebouwde nog amper beschadigde stelling betrof met smalle loopgraven. Doordat hij geen steun kreeg en onder eigen en vijandelijk vuur lag, besloot hij terug te keren. Later op de dag zou het nog een groep van de negende en vijfde compagnie zo vergaan. Een andere bron geeft aan dat een deel van de troepen richting de stelling aanviel maar door flankerend machinegeweervuur van links en rechts nog voor de stelling tot stilstand werd gebracht.

De aanval op de Filzlausstellung. De Franse artilleriestelling en de Filzlaus zijn duidelijk te zien. Met de M zijn de M-Räume aangegeven.

Later heeft de schrijver P.C. Ettighofer aangegeven dat de Leiber de stelling innamen en niet alleen Verdun hadden zien liggen maar ook de straten in hadden geschoten: “Die Feldgrauen im Grabengewirr “Filzlaus” heben ihre verkrusten Gewehre, stellen die Läufe schräg gen Himmel und schießen im höchsten Winkel nach Verdun hinein. Und dann arbeitet sich ein schweres Maschinengewehr nach vorne, dann noch eins und noch eins. Die drei Gewehre pflanzen sich auf. Wenige Sekunden später rattern drei Geschoßgarben nach Verdun hinab. Die Feste an der Maas, das Herz der Zermürbungsschlacht, noch mehr, das Herz Frankreichs, liegt unter deutschem Maschinengewehrfeuer - - - Besser kann der deutsche Erfolg, getragen vom unverwüstlichen bayerischen Angriffsgeist, nicht mehr gezeigt werden.”
Deze actie spreekt geweldig tot de verbeelding en als men het zich voorstelt moet dat een indrukwekkend schouwspel geweest zijn. William Martin schrijft dan ook in zijn boek:
“By the end of the day, Bavarian machine gunners were firing – admittedly, at long range – into the streets of Verdun.”
Het bovenstaande is echter in strijd met het feit dat de eerder door mij aangehaalde Duitse bronnen met informatie over het I.L.R. dit wapenfeit negeren. Ze geven niet aan dat de Duitsers de stelling daadwerkelijk innamen. Bovendien vermeldt geen van beide dat men vanaf deze positie de stad Verdun zag liggen. Tenslotte wordt niet aangegeven dat de Duitsers de stad in hebben geschoten. Tussen de stad en de Filzlaus ligt een laatste richel. Op deze richel ligt in het westen fort Belleville en in het oosten fort St. Michel. Als men de situatie reconstueert dan komt men tot de conclusie dat het vanaf de stelling niet mogelijk is om Verdun te zien, laat staan de stad te beschieten. Dit omdat de richel dezelfde hoogte heeft of zelfs over een aanzienlijke oppervlakte meters hoger is dan de hoogte waarop de Filzlaus ligt.

Laatst aangepast door Tom op 11 Jan 2008 9:23, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ironmarc

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2006 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Erg interessant stuk Tom, heb je mooi geschreven!
Erg interessant ook dat je ooggetuigen aanhaalt, hoe ben je eigelijk aan die bronnen gekomen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tom

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2006 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel voor het compliment.

De bronnen komen allemaal uit boeken. In dit geval was het interessant om te zien hoe een hele belangrijke veel uitgegeven incorrecte bron (Ettighofer) doorslaggevend was voor een aantal schrijvers waarna dit door hen ook is herhaald. Dit terwijl de bronnen van het Leibregiment duidelijk zijn.
ironmarc

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

klopt, het verhaal van het schieten op de stad Verdun vanuit de stelling is ook opgenomen in 'De prijs van de eer'.
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2006 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik betoog in mijn artikel idd dat de Duitsers vanuit de Filzlaus niet hebben en niet konden schieten op Verdun.

Zou je hier een scannetje kunnen plaatsen uit de "De prijs van de eer". Ik zit namelijk midden in een verhuizing waardoor mijn exemplaar zoeken een behoorlijke opgave is.
Tom

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2006 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen verhuisd. Wink
Boek gevonden:

In "The Price of Glory" schrijft Horne op blz. 290 over 23 juni:
Quote:
On his heels another arrived to tell Pétain that Ritter von Epp's men were firing their machine guns obliquely into the streets of Verdun itself, causing a minor panic.

Ritter von Epp's men zijn hier dan de soldaten van het Beierse Infanterie Leib Regiment (I.L.R.).

Iron Marc:
Quote:
klopt, het verhaal van het schieten op de stad Verdun vanuit de stelling is ook opgenomen in 'De prijs van de eer'.

Deels, Horne geeft hier aan dat er een Franse melding was dat de Duitsers de stad Verdun in schoten. Ettighofer gaat verder dan dit door aan te geven dat dit gebeurde vanuit de Filzlausstelling (het verste punt van die dag). Dat dit niet kan, betoog ik in mijn eerste post.
Der_Feldgraue

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2006 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Thats why I say the book of Horne is not good. He copied too much and this part he copied from Ettighoffer.
Tom

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2006 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Der feldgraue:
Quote:
Thats why I say the book of Horne is not good. He copied too much and this part he copied from Ettighoffer.

Ich glaube die zwei haben die gleiche quelle gebraucht. Das heist ein Franzosische quelle. Ich hatte gehoft das in die erinnerungen von Petain zu finden aber da steht es nicht ein.

Der meldung ist ein Franzosische der an Petain gegeben ist und sagt das die Deutschen Verdun einschiessen.

Horne macht nur eine meldung das es passiert ist. Aber Ettighofer versucht es zu erklären. Er geht davon aus das die Deutschen von das weitesten pfunkt der tag geschossen mussen haben. Aber das ist was ich in meine erste post versuch zu erklaren, fals.

Ich glaube in diese falle, Horne hat etwas gebraucht aber nicht fals.

Im algemeine glaube ich das jeder schreiber kopieren muss. Horne, Ettighofer (war auf em Toter Mann); die waren nicht beim Filzlaus oder uberhaupt am 23 juni bei Verdun. Es geht darum das man die quellen gut gebraucht.

Ich glaube das buch von Horne ist interessant. Er hat interessante sachen in sein buch geschrieben. Verschiedene malen habe ich ein verschiedene meinung weil er vergleicht zum beispiel der zweite mit dem erste Weltkrieg in das kapitel uber 11 Juli. Ich glaube das ist fals. Auch in den kapitel uber 23 juni sagt er das Knobelsdorf glaubte das man am 23 juni Verdun erobert wird. Das ist auch fals weil das ziel war Verdun al lange nicht mehr. Das buch von Horne ist aber glaub ich ein neues topic. Wink

Wir sprechen uns noch. Wink
Der_Feldgraue

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2006 15:33    Onderwerp: Reageer met quote

Wir sprechen uns bald, Tom. Laughing koffie
Der_Feldgraue

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2006 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Es gibt hier kein Smilie mit Bierkrug! koffie
Tom

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2006 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vanavond het hele artikel geplaatst op de site van de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog:
http://www.thinkclear.nl/~tom/studiecentrum/actualiteiten.htm
ironmarc

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2006 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

erg mooi stuk Tom! Daar zal wel wat tijd in gezeten hebben, maar erg interessant
Naar boven
Malte Znaniecki

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2007 1:46    Onderwerp: Die "Filzlaus" bei Fleury Reageer met quote

Subject: From the caption: "Die 'FILZLAUS' hinter FLEURY, der äußerste erreichte Punkt"
Space of time: 1916

Source: Ziegler, Wilhelm: Verdun / von Dr. Wilhelm Ziegler. - 18. Tsd. - Hamburg : Hanseatische Verlagsanstalt, 1941 (Das Heldenlied des Weltkrieges - Ein Werk von Frontsoldaten ; Band 1).
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Het door mij geschreven artikel in deel 11 van De Grote Oorlog staatop de site van de SSEW:
http://www.ssew.nl/prinz_heinrich_van_beieren_en_het_derde_bataljon_van_het_beierse_infanterie_leib_regiment_op_23_juni_1916
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi artikel Tom.

Las in de noten het volgende; 21. De Filzlausstellung of in het Frans Ouvrage D was een versterkt loopgravensysteem wat door de Duitsers door zijn vorm (een luis) vanuit de lucht zijn bijnaam kreeg.

Klopt het dus dat Ouvrage D ou le Morpion op de IGN kaart dus de Filzlausstellung is? Ga me trouwens niet vertellen dat Morpion Frans voor Filzlaus is Wink

Vroeg me al behoorlijke tijd af wat Ouvrage D was, had nog niet aan de Filzlausstellung gedacht.

Groet,
Tommy

Laatst aangepast door Tommy v. D. op 27 Jul 2010 20:46, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Een betekenis van morpion is inderdaad platluis...
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ik daar niet eerder aangedacht heb Wink

In ieder geval, weet iemand of er nu nog iets te zien is van de stellingen?

T.
Naar boven
Peter

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 24 Jan 2008 16:45 schreef:
Dat ik daar niet eerder aangedacht heb Wink

In ieder geval, weet iemand of er nu nog iets te zien is van de stellingen?

T.

Tot op een jaar of twee geleden was het werk in goede staat. Echter de voor sommige bekende shovels en Timberjacks hebben het gebied geen goed gedaan.

Timberjack

De vele tunnels in de stelling zijn als gevolg van deze zware machines (zie foto) dan ook ingestort. Een kleine informatietafel kan aan de westzijde van de stelling worden aangetroffen.

Groet,

Peter
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks Peter.

Was hier al bang voor.
Steeds meer interessante plaatsen ondergaan hetzelfde lot; wat te denken van Mort-Homme, Cote 304, PC d'Alsace..

T.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: