Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
belg1914

|
Geplaatst: 24 Jul 2007 19:29 Onderwerp: foto's met een fototoestel uit 1914 |
|
|
Ik heb thuis een Kodak authographic Junior 1A camera uit 1914. Ik wilde altijd al eens foto's ermee nemen. Ik ben echt wel een leek in de fotografie; maar ik begon toch maar mijn speurtocht. Na wat informatie bij fotografen bleek dat mijn camera een 116 mm film nodig had. Die bestaat al heel lang niet meer. Ik kocht in Amerika twee 116 mm spoelen en rolde een 120 mm film over op een 116 mm film (in het toilet in het pikkedonker). Er was wel wat spatie boven en onder de film omdat de 120 mm film kleiner is. Dit geeft witte vlekken boven en onder op de foto's. Dan kon ik aan de slag. De sluitingstijden en lichtinstellingen zijn anders dan de moderne toestellen, dus werd het wat giswerk.
Ik nam foto's van onze re-groep (Belgisch linieregiment 1914) in fort 2 te Wommelgem. Uit het filmpje van 8ex. kwamen 4 foto's. Geen perfecte foto's, maar ze ogen wel anno 1914 (en dat was de bedoeling)
de andere drie foto's staan op onze website
http://www.everyoneweb.com/fortliezele9delinie/
Klikken op foto's met een 1914 toestel |
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
|
Naar boven |
|
 |
Reiné

|
Geplaatst: 24 Jul 2007 19:46 Onderwerp: |
|
|
Ik heb 'm even groter bekeken: inderdaad erg apart en zo uit die tijd weggerukt lijkt het wel.  _________________ Did you imagine the final sound as a gun
(Porcupine Tree) |
|
Naar boven |
|
 |
belg1914

|
Geplaatst: 24 Jul 2007 19:54 Onderwerp: |
|
|
sniper snoop;
de KODAK is niet van hout ; werkt ook niet met glasplaten enz...(zo oud is hij ook weer niet)
DE Kodak authographic series werden vanaf 1912 gemaakt.
Dit is de mijne:
 |
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
|
Naar boven |
|
 |
arneken

|
Geplaatst: 24 Jul 2007 19:56 Onderwerp: |
|
|
impressive  _________________ Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery |
|
Naar boven |
|
 |
Stretcher B.

|
Geplaatst: 26 Jul 2007 7:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ongeveer dezelfde camera waarmee mijn grootvader aan het IJzerfront foto's heeft getrokken.
Ik heb ook al geprobeerd er foto's mee te nemen maar de lens is niet meer zo zuiver.
Enkele jaren terug vond ik in de occassiewinkel, in een oude treinwagen bij de Severn Valley (Gloucestershire, GB), hetzelfde type camera maar in veel betere staat. Met deze gaat het beter en hier passen de 120 filmen wel in.
Ik herinner me ook dat in mijn grootvaders camera de rolletjes van de 120 niet pasten en heb toen stukjes van beide kanten afgeveild. Als de film dan belicht (op getrokken) is rol hem dan terug op het oude rolletje, zo kunt ge het bijgewerkte bijhouden.
Voor de sluitertijden en diafragma opening staan in sommige filmdoosjes de uitleg hoe en wat. _________________ "Het eerste dat sneuvelt bij het begin van elke oorlog is het gezond verstand"
A. den Doolaard |
|
Naar boven |
|
 |
Merlijn
|
Geplaatst: 26 Jul 2007 8:13 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dit topic even verplaatst. |
|
Naar boven |
|
 |
ironmarc
|
Geplaatst: 27 Jul 2007 8:43 Onderwerp: |
|
|
erg mooie foto's! _________________ "I'm not only the greatest, I'm the double greatest. Not only do I knock em out, I pick the round!!" Muhammad Ali |
|
Naar boven |
|
 |
Jonas

|
Geplaatst: 27 Jul 2007 8:52 Onderwerp: |
|
|
Idd proficiat!Roept een sfeer op. _________________ Will ye go to Flanders,
And see the chief commanders,
You'll see the bullets fly,
And the soldiers how they die,
And the ladies loudly cry,
We died in hell,they called it Passchendaele. |
|
Naar boven |
|
 |
belg1914

|
Geplaatst: 28 Aug 2007 20:25 Onderwerp: |
|
|
heb een andere camera gebruikt nu: ook uit omstreeks 1914: de Kodak no.2 Folding authographic Brownie en dit zijn de resultaten (foto's genomen in fort Liezele
vestingsartillerist, liniesoldaat en fortkok
Vestingsartillerist boven op het fort bij de pantserkoepels
op wacht boven op het fort |
|
Naar boven |
|
 |
arneken

|
Geplaatst: 28 Aug 2007 20:29 Onderwerp: |
|
|
jammer van die electriciteitspaal op de laatste foto maar voor de rest vind ik het nog steeds heel erg mooi. _________________ Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery |
|
Naar boven |
|
 |
|