Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

"Keizerlijke beklading"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petain

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:00    Onderwerp: "Keizerlijke beklading" Reageer met quote

Ongeveer 24 á 25 jaar geleden bozcht ik tijdens de zomervakantie een kasteel we werden hier rondgeleid door een gids. In één van de vertrekken zou Keizer Wilhelm II tijdens WO1 verbleven hebben. Bij de haard, zo vertelde de gids had de keizer een tekst in de muur gekrast. zoiets van 'Dit heb ik nooit gewild' wat dan op de oorlog had moeten slaan.

Nogmaals ik weet niet meer wanneer het was. Maar belangrijker ik weet ook helemaal niet waar het was. Ik denk Duitsland maar zeker weten doe ik het absoluut niet. Mijn vader, onder wiens begeleiding ik dit kasteel bezocht heeft geen idee meer.( we bezochten namelijk nog al eens wat, en wo1 signalen pikte hij toen ook al niet op)
In mijn herinnering was het een soort jacht kamer met geweien aan de muur.

Heeft iemand enig idee waar ik het over heb?
Roma

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:08    Onderwerp: Re: "Keizerlijke beklading" Reageer met quote

petain schreef:
Ongeveer 24 á 25 jaar geleden bozcht ik tijdens de zomervakantie een kasteel we werden hier rondgeleid door een gids. In één van de vertrekken zou Keizer Wilhelm II tijdens WO1 verbleven hebben. Bij de haard, zo vertelde de gids had de keizer een tekst in de muur gekrast. zoiets van 'Dit heb ik nooit gewild' wat dan op de oorlog had moeten slaan.

Nogmaals ik weet niet meer wanneer het was. Maar belangrijker ik weet ook helemaal niet waar het was. Ik denk Duitsland maar zeker weten doe ik het absoluut niet. Mijn vader, onder wiens begeleiding ik dit kasteel bezocht heeft geen idee meer.( we bezochten namelijk nog al eens wat, en wo1 signalen pikte hij toen ook al niet op)
In mijn herinnering was het een soort jacht kamer met geweien aan de muur.

Als die inscriptie te maken had met WO1, dan kan het volgens mij niet anders zijn dan in Huis Doorn. Daar is hij na de oorlog tot aan zijn dood in asiel geweest. Buiten huis Doorn is hij volgens mij enkel nog in een Nederlandse badplaats (waarvan mij nu de naam ontglipt) geweest.

Heeft iemand enig idee waar ik het over heb?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, iet foutgelopen Pétain.
Mijn antwoord staat ergens tussen jou tekst. Sorry Confused
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik weet haast zeker dat het tijdens de zomervakantie was. Wij bleven nooit in Nederland.
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

De keizer is tijdens de oorlog enkele malen in Belgie geweest dachtik; onder andere in Spa dacht ik? Weet het niet zeker, maar zoiets staat mij wel bij.
pascal
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
De keizer is tijdens de oorlog enkele malen in Belgie geweest dachtik; onder andere in Spa dacht ik? Weet het niet zeker, maar zoiets staat mij wel bij.
pascal

Ik geloof niet dat hij na de oorlog nog ooit in België is geweest. Het zou hem, denk ik slecht bevallen zijn.
Zijn hoofdkwartier op het einde van de oorlog was wel in Spa gevestigd.
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Roma schreef:

Daar ben ik wel eens tijdens een zomer vakanties geweest. Zat dat hoofdkwartier in een kasteel dat je weet Roma?
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

De keizer verbleef tijdens de oorlog in diverse Belgische plaatsen: Gent, Tielt, Spa, Roeselare, teveel om op te noemen eigenlijk. Hij was niet voor niets Oberste Kriegsherr, opperbevelhebber.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

petain schreef:
Roma schreef:

Daar ben ik wel eens tijdens een zomer vakanties geweest. Zat dat hoofdkwartier in een kasteel dat je weet Roma?

Dat weet ik niet. Zou het eens moeten opzoeken.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
De keizer verbleef tijdens de oorlog in diverse Belgische plaatsen: Gent, Tielt, Spa, Roeselare, teveel om op te noemen eigenlijk. Hij was niet voor niets Oberste Kriegsherr, opperbevelhebber.

Goed Richard, maar ik had het over NA de oorlog.
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Tja ,echt waardeloos dat ik het me niet goed meer kan herinneren.
Nou ja misschien komt er nog een bereisd persoon op deze draad voorbij die weet waar ik het over heb.
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Roma schreef:
Richard schreef:

Goed Richard, maar ik had het over NA de oorlog.

Maar Petain niet Bob.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Maar je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt om zijn verblijfplaats in Spa op te sporen. Eerlijk gezegd heb ik daar tot nogtoe geen aandacht aan geschonken.
Naar boven
EvonTraunitz

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Roma schreef:
Maar je hebt mij wel nieuwsgierig gemaakt om zijn verblijfplaats in Spa op te sporen. Eerlijk gezegd heb ik daar tot nogtoe geen aandacht aan geschonken.

Het keizerlijk hoofdkwartier was gevestigd in het paleis van de Belgische koningin Maria Hendrika, die toen al geruime tijd overleden was (1902). Destijds en ook nu nog aangeduid als 'Villa Royale' of 'Palais de la Reine'. Momenteel zit er het 'Musée de la ville d 'Eaux'.
Hij heeft er uiteindelijk troonsafstand gedaan, dus áls er ergens een paleis is waar hij sombere gedachten bij de open haard zat te koesteren is dit het wel.
petain

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

EvonTraunitz schreef:
Roma schreef:

Het keizerlijk hoofdkwartier was gevestigd in het paleis van de Belgische koningin Maria Hendrika, die toen al geruime tijd overleden was (1902). Destijds en ook nu nog aangeduid als 'Villa Royale' of 'Palais de la Reine'. Momenteel zit er het 'Musée de la ville d 'Eaux'.
Hij heeft er uiteindelijk troonsafstand gedaan, dus áls er ergens een paleis is waar hij sombere gedachten bij de open haard zat te koesteren is dit het wel.

Ik krijg meer en meer het gevoel dat het om dit kasteel gaat ik ben in 1982 in dat gebied geweest. Bedankt!
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

petain,
op de volgende link staat een foto :
http://www.spa-info.be/tourisme/spa&region/attractions/musees.htm
misschien dat er dan een lichtje gaat branden?
pascal
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
petain,
op de volgende link staat een foto :
http://www.spa-info.be/tourisme/spa&region/attractions/musees.htm
misschien dat er dan een lichtje gaat branden?
pascal

Nee die fot's komen me niet bekend voor. Maar het feit dat de keizer daar troonsafstand gedaan zou hebben lijkt mij een goede aanwijzing.
rolffie61

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2005 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Wilhelm heeft in Nederland in twee kastelen gewoond, van 11 november 1918 tot 14 mei 1920 in Amerongen. Daarna zat hij in Doorn tot zijn dood in 1941. Bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1920 (nr 58) werd zijn bewegingsgebied vastgelegd. Hij is later geloof ik nog wel eens naar Zandvoort(?) geweest.
De troonsafstand als keizer heeft Wilhelm in Spa getekend, als koning van Pruisen later, uiteindelijk na wat onduidelijkheden en misverstanden volgde een algehele abdicatie en verklaring in Amerongen op 28 november 1918. Dit laatste was vooral belangrijk voor de Nederlandse regering.
Ik kan mij echter niet voorstellen dat iemand als Wilhelm, in Spa toen nog keizer, een beetje in muren zit te krassen. Leuk verhaal, maar zou het kloppen? In zijn gebedsboekjes, waarin hij rond deze periode (tot 10 november) allerlei zaken noteerde, van weerberichten tot tussenstanden van het aantal gesneuvelden, is van dit soort spijtbetuigingen nooit sprake geweest.

Rolffie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: