Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

tripje naar de somme of verdun

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kasper

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2007 20:45    Onderwerp: tripje naar de somme of verdun Reageer met quote

ik wil met mijn vader graag naar de somme of verdun, ik had hier een aantal vragen over.

hoe gaat zo iets in zijn werk? is dat uit een boekje of met een gids, is daar vrijheid of is dat allemaal strak geregeld? is het leuk?

ps. ik weet niet of dit het goede topic is, als dit het verkeerde topic is wil een van de admins het dan verplaatsen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2007 21:12    Onderwerp: Re: tripje naar de somme of verdun Reageer met quote

kasper @ 15 Jan 2007 20:45 schreef:
ik wil met mijn vader graag naar de somme of verdun, ik had hier een aantal vragen over. [..] is het leuk?

Nee, het is heel erg saai en vervelend Wink

Zorg om te beginnen als je VEEL wilt zien, dat je iemand bij je hebt die weet waar je wal en niet heen moet. Dan zie je VEEL meer dan wanneer je maar gewoon een eind in het rond gaat karren.

Zorg bovendien dat je een goede reisgids bij je hebt. Een goede is Rose E. Combs - Before Endeavours Fade. Een betere, met kleurenfoto's, maar volledig in het duits, is Markus Klauer - Militärgeschichtlicher Reiseführer (zu den Schlachtfeldern des Ersten Weltkrieges in Flandern und Nordfrankreich). Normaal gesproken zouden beide gidsen redelijk eenvoudig aan te schaffen moeten zijn in de bezoekerscentra aan de Somme (Vimy Ridge, Delville Wood) en bij Verdun. Reken op 25-30 euro.

Er is super veel te zien her en der, je kunt daar (ook al vanwege de afstand) rustig eens een (lang) weekend voor nemen. Op 1 dag heeft het eigenlijk geen zin (Voor mij (Utrecht) is Verdun al 5 uur rijden bijvoorbeeld, enkele reis).

Maar het beste kan je dus iemand bij je hebben die er al wat vanaf weet Smile Ik denk dat er nog wel andere gebruikers zijn die hier nog nuttige aanvullingen op hebben, ook Smile
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Kasper,
zoek in de bibliotheek eens naar het boek : Verdun breuklijn der beschaving van richard heijster...
Dit geeft heel wat uitleg over de verdunslag en er staan ook een aantal wandelingen en autoroutes in beschreven...
Als je mag kiezen tussen Verdun en de Somme neem dan Verdun...is veel meer te zien en de oorlog is er veel "tastbaarder"
Aan de somme is ook heel wat te zien, maar vroeger had ik meer moeite om me alles echt voor te stellen omdat het slagveld allemaal landbouwterrein is nu...
Daarom heb ik mij gans de reeks boekjes van de "battleground europe" over de Somme aangeschaft; daarin staat per stukje front beschreven wat er gebeurd is, en nu vind ik de Somme ineens veel leuker...
Dit is natuurlijk een serieuze investering, maar je kan ook het boekje "walking the somme" van paul reed kopen; staan een tiental wandelingen over het slagveld in met de nodige uitleg...
En niet echt duur; moet normaal gezien wel te verkrijgen zijn via bol.com of amazon.co.uk
pascal
geert

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2007 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het museum in de stad Albert nabij de Somme een aanrader, aan de info balie krijg je alvast gratis documentatie waar je bezienswaardigheden kan in terugvinden, ook de grote mijnkrater (La grande mine) moet je gezien hebben, vanuit Albert, richting Baupamme (schrijfwijze zal wel niet goed zijn) en dan ergens halfweg rechts inslaan, wegwijzers staan er genoeg, daarna terug de grote baan op en een kilometer of 2 verder links straatje in rijden en daar vind je enkele kerkhoven en grote gedenktekens (Thiepval meen ik)
Museum Abert onder de kerk met vergulde lieve-vrouw-beeld (ondergronds) moet je zeker gezien hebben.
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2007 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Voor wat betreft Verdun kan ik je verwijzen naar www.battleofverdun.nl. Deze site is geschikt voor een eerste bezoek aan Verdun.

Voor de rest zijn er een aantal reisgidsen die voor een eerste bezoek geschikt zijn. Onlangs nog verscheen een reisgids van de heer A. Spanjaard naar de slagvelden van Verdun.
kasper

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb besloten dat ik een weekend ga, en dat mag Very Happy en dat verdun word, nou is mijn volgende vraag;
-wat is een goede gids vooor een weekend verdun? en dan wil ik graag een gids met foto's en beschrijvingen van plaatsen.
- wat zijn echte aanraders in verdun?

bij voorbaat dank
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2007 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

kasper @ 16 Jan 2007 21:52 schreef:
ik heb besloten dat ik een weekend ga, en dat mag Very Happy en dat verdun word, nou is mijn volgende vraag;
-wat is een goede gids vooor een weekend verdun? en dan wil ik graag een gids met foto's en beschrijvingen van plaatsen.
- wat zijn echte aanraders in verdun?

bij voorbaat dank

Geef Tom wat bier en hij gaat met je mee Very Happy

leer anders www.battleofverdun.nl uit je hoofd, wat Tom ook al aangaf Wink
Naar boven
kasper

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2007 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

heeft men nog tips voor leuke museums / plekjes / bunkers ?
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2007 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

heb je al een overnachtingsplek geregeld?

Wij zijn bij een overnachting toevallig terecht gekomen bij hotel Prunellia en dat is ons goed bevallen. www.prunellia.com

Op mijn eigen site staat nog een aantal tips beschreven,

www.gijsvandenbor.nl en dan via "foto's" naar Weekend verdun 19 nov. 2005. In dat reisverslag wordt ook verwezen naar Jean Paul de Vries die een museum runt op 40 km afstand van Verdun. Ik vind het een must om daar geweest te zijn. Hij weet heel gepassioneerd te vertellen en het is beslist de moeite waard.

Wanneer ga je precies?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
kasper

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2007 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

zo dat is wel erg leuk!

nee ik weet nog niet waneer ik ga, ik wil eerst alles plannen, is er dan een beste reistijd?
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2007 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

wat reistijd aangaat:

in de zomer kun je het natuurlijk combineren met lekker kamperen,
bijv. op camping Les Breuils in verdun.

In het voor en najaar is het weer wat rustiger in de omgeving, heeft ook zijn voordeel natuurlijk.

Toen ik er in november was, was het weer het voordeel dat er geen bodembegroeing was, dan zie je weer wat meer waar je loopt.

En zo heeft alles zijn voors en tegens.

persoonlijk hou ik erg van kamperen, daarom zou voor mij zelf de maand juli de grootste voorkeur hebben, maar dat verschilt dus van persoon tot persoon.

Waarschijnlijk gaat iemand anders hier nu schrijven dat je beslist niet in juli of augustus moet gaan omdat het dan stikt van de toeristen en ook daar is dus wat voor te zeggen.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2007 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

kasper @ 22 Jan 2007 18:19 schreef:
zo dat is wel erg leuk!

nee ik weet nog niet waneer ik ga, ik wil eerst alles plannen,

Alles plannen is erg idealistisch. De kans is dan groot dat je zoveel op je verlanglijstje gaat zetten dat je het niet allemaal gaat redden.

Als je er nog nooit geweest bent en om een indruk te krijgen hoe het ongeveer geweest moet zijn zou ik zelf als basis kiezen voor een bezoek aan de forten Douamont en Vaux en aan het ossuaire. Daarnaast zijn er op dat slagveld nog een of twee musea waar je je wat kunt verdiepen.

Met vervolgens een dag voor JP de VRies en de begraafplaats Montfaucon en La Butte Vauqois ben je denk ik al een aardig eind op weg om de boel op je in te laten werken.
Ik weet zeker dat je je vader meerdere keren zult vragen om de auto te stoppen omdat je even snel bij een bunker of fort wilt kijken waar je langs komt, Froideterre is aardig om eens doorheen te lopen en ook 4 cheminees geeft een goed beeld.
Naar boven
kasper

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2007 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

ja klopt, plannen was niet het juiste woord, orienteeren was het woord dat ik zocht!
en daar heb je mu al erg bij geholpen!
ik denk dat wij eind winter / begin lente gaan, asl het weer iets aan trekt...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: