Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
abn
Geregistreerd op: 11-12-2005 Berichten: 710
|
Geplaatst: 07 Jan 2007 15:04 Onderwerp: Vliegveld Scheldewindeke |
|
|
Uit het topic over de crash van de RVI R34/16
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8058
komt onderstaande foto, geplaatst door Johan
De witte 'T' centraal in beeld zullen wel de landins- en startbanen zijn. Maar voor de rest staan er nog een aantal dingen op die ik niet kan thuisbrengen.
- Rechts van de weg is ook zo'n witte structuur te zien, hier in de vorm van een plat liggende 'L'. Is dit een tweede, kleinere landingsbaan ?
- Zowel links onderaan als rechts centraal naast de tweede landingsbaan staat een soort patroon op de foto. Wat zou dit kunnen ?
- Links van de landigsbaan is er een vertrappelde (?) zone te zien. De parking ?
groeten,
bert. |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 07 Jan 2007 20:05 Onderwerp: |
|
|
Voor wat de eerste vraag betreft, geen tweede landingsbaan maar een verhard gedeelte van het vliegveld nabij de hangars aldaar. Toestellen waren vaak te zwaar om normaal te kunnen landen en opstijgen, soms ook voor te taxiën.
Het deel linksboven doet me denken aan een eerste poging tot verharding vanhet vliegveld die men daar probeerde en die waarschijnlijk verkeerd uitdraaide.
Wat die strepen nu precies betekenen, moet ik bekennen dat ik ook geen flauw idee heb... _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
Kleine Vuurkruiser
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 2173
|
Geplaatst: 07 Jan 2007 20:14 Onderwerp: |
|
|
Dus... aan die witte strook(rechts van de foto) waren de hangaars, waar we nu nog de resten van kunnen zien? Zo kunnen we ons goed orienteren
Indien ik fout zit, is het mogelijk die resten op de luchtfoto aan te duiden, evenals het kasteel?
Merci... |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 08 Jan 2007 11:14 Onderwerp: |
|
|
Kasteel is niet te zien op de foto. Ook de resten van de hangar niet... Maak ik seffens duidelijk.
Detail 1
Detail 2
Straat bovenaan foto detail 2 is de Langemunte.
Rechts bemerk je een dreef, die is er nog steeds, weet wel de naam niet meer. Rechterkant van foto is richting Scheldewindeke.
De structuur staat er net niet op want die zou net boven de rechterhoek van de foto moeten liggen... _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
Jempie
Geregistreerd op: 19-9-2005 Berichten: 404 Woonplaats: Brugge-België
|
Geplaatst: 08 Jan 2007 16:11 Onderwerp: |
|
|
Hallo!
Voor zover ik me derelijke foto's herinner zijn die strepen veroorzaakt door "drainagekanalen" ? In drassige gronden maakte men voren, achteraf dichtgegooid natuurlijk met aarde, waarin drainagebuizen werden gelegd om het water af te voeren?
groeten,
jempie |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Patrick Mestdag Moderator

Geregistreerd op: 30-5-2005 Berichten: 5830 Woonplaats: De Pinte
|
Geplaatst: 08 Jan 2007 17:33 Onderwerp: |
|
|
Effe in mijne vlieger gestapt maar twas nogal een beetje regenachtig vandaag ,
was in de buurt maar de foto was niet goed wazig
voor wie verder wil vliegen en het beter vinden kan dan ikke
Vliegtuig staat klaar met draaiende motor aan U
@+
Patrick _________________ Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 08 Jan 2007 17:51 Onderwerp: |
|
|
Thanks Patrick ! Schitterend idee ! Hier komen ze !
Mijn beschrijving was dus wel mis, je moet niet rechtsaf voorbij de structuur maar er net voor ! De restanten van de hangar zijn te zien in het midden onderaan.
Bovenaan de resten van het Blauw kasteel.
Luchtfoto van de fundamenten meer in detail
Luchtfoto van de locatie van het kasteel _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 08 Jan 2007 18:03 Onderwerp: |
|
|
Heb de boel kunnen ontleden, structuur staat wel op de luchtfoto ! Lange Munte liep recht door het vliegveld zelf !
Dit is de structuur, deze hangar, met links ervan de Lange Munte !
 _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Merlijn
Geregistreerd op: 18-2-2005 Berichten: 11531
|
Geplaatst: 09 Jan 2007 20:46 Onderwerp: |
|
|
Even wat geshopt
Ik denk dat dit wel een beetje moet klopen zo.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Merlijn
Geregistreerd op: 18-2-2005 Berichten: 11531
|
Geplaatst: 09 Jan 2007 20:48 Onderwerp: |
|
|
Met iets minder vervaaging
 |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Merlijn
Geregistreerd op: 18-2-2005 Berichten: 11531
|
Geplaatst: 09 Jan 2007 20:49 Onderwerp: |
|
|
Oke |
|
Naar boven |
|
 |
Kleine Vuurkruiser
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 2173
|
Geplaatst: 09 Jan 2007 20:52 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad.
Al bijna dertig jaar dacht ik dat het vliegveld aan de andere zijde van de Lange Munte lag. Weer iets dat we weten. |
|
Naar boven |
|
 |
Kleine Vuurkruiser
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 2173
|
Geplaatst: 10 Jan 2007 12:41 Onderwerp: |
|
|
Het vliegveld ingetekend op de orthofoto:
Opmerking: de Schaperstraat is het verlengde van de Hauwsestraat.
Het vliegveld in de ruimere omgeving:
 |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Richard
Geregistreerd op: 3-2-2005 Berichten: 13292
|
Geplaatst: 10 Jan 2007 20:25 Onderwerp: |
|
|
Écht leuk om dit te volgen. Toptopic! Vooral Merlijn maakte het me ineens duidelijk. |
|
Naar boven |
|
 |
Windeke
Geregistreerd op: 26-2-2007 Berichten: 3 Woonplaats: Scheldewindeke
|
Geplaatst: 27 Feb 2007 23:59 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, eigenlijk wel leuk om de verwijzingen naar het vliegveld van Scheldewindeke er op na te lezen. Toch misschien een kleine toevoeging. Het kasteel als dusdanig staat er niet meer, dit werd afgebroken. Wat er nog wel resteert zijn de stallingen. De Duitse officieren situeerden zich vaak op het kasteel.
Eigenlijk waren er zowel hangars aan de linkerzijde van de Lange Munte, als aan de rechterzijde van de Lange Munte. Deze aan de linkerzijde waren ook deels in ijzer opgetrokken. Deze aan de rechterzijde voornamelijk in hout, voornamelijk de kleinere vliegtuigen huisvestend.
Er liep ook een bevoorradingsspoorlijn tot het station "Balegem Dorp". Het spoor liep zelfs deels over de grond van mijn grootouders wier huis op zo'n 500m van de nog zichtbare loodsresten stond.
Om de paar honderd meter bewaakten wachters de spoorlijn om sabotage te voorkomen. Die spoorlijn passeerde zowat naast het bos dat je vanuit de Spiegeldries-straat kan zien. Precies in dat bos gebeurde het ooit dat een paar Staaken R.VI-toestellen bij hevige mist verzeilden in de boomtoppen. Ik werd ooit verteld dat in minstens één van de toestellen zich nog ontploffingen voor deden van niet afgegooide bommen. Een paar buren zagen er hoe menselijke resten zich soms nog in de boomtakken bevonden. Ook waren er vaak mechanische mankementen aan deze toestellen.
In de eerste wereldoorlog was dit wellicht het grootste Duitse vliegveld (voor zover met een startpiste in beton) in België. |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 02 Mrt 2007 11:30 Onderwerp: |
|
|
Klopt, dit gebeurde allemaal op 9 mei 1918, een stukje uit onze teksten van ons boek over de begraafplaatsen (Vladslo in dit geval) :
9th May 1918 - RFA 501
This seems to have been a black day for the unit. The thing is that all these losses were not due to enemy action, but due to landings in the fog at Scheldewindeke ! The Staaken’s RVI 26, 29 and 32 all crashed upon their return of a bombing raid on Dunkirk and Calais. According to Gros and Hadow again 6 members of the unit died in this, however, it seems that the losses were higher then that. Next to Brös(ch)ke also Oblander and Grüneberg died on the 9th while Lothar, Landwehrmann, Langner and also Gefreiter Paul Schnigge died on the 10th. Schnigge is the only one who is not buried here. So that makes it already seven, and we suspect that Scheerer is the one that we found back that died of his wounds, which makes it 8 killed. Scheerer is also buried here.
Nog even over het kasteel, waren die gronden niet aangekocht door een buitenlandse investeringsgroep die plannen heeft om het opnieuw te bouwen ? Of gaat dit niet meer door... ? _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
Windeke
Geregistreerd op: 26-2-2007 Berichten: 3 Woonplaats: Scheldewindeke
|
Geplaatst: 05 Mrt 2007 3:22 Onderwerp: |
|
|
Wel, ik hoorde ook al een tijdje van de plannen om het blauw kasteel opnieuw op te bouwen. Maar, het blijft vrij stil daarrond. En als het heropgebouwd wordt, dan zou, volgens wat ik vernam, het nieuwe gebouw een verdieping minder tellen dan het vroegere kasteel.
In het bos waar de toestellen neerstortten is er ook in WO II tamelijk wat activiteit geweest. De Duitsers poogden van daaruit te vuren op Tielt (maar de projectielen haalden Tielt niet).
Grappig was ook wel dat bij een recente rondleiding door het bos door een woudmeester verteld werd dat de aarden ophogingen aan de rand van het bos mss wel eeuwen oud waren. Nope dus, ze waren tot loophoogte opgetrokken door de Duitsers om zo hun geschut minder zichtbaar te maken. |
|
Naar boven |
|
 |
piet dhanens
Geregistreerd op: 15-3-2007 Berichten: 28 Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: 09 Apr 2007 14:18 Onderwerp: |
|
|
Scheldewindeke vliegplein.
De strepen voor de hangar wijzen erop dat er "kannebuizen" waren ingegraven voor drainage.
Bij de steenweg en links van de dreef: "Eiserne Halle".met parkeervloer.
De losplaats voor de aanvoer langs de spoorlijn lag langs de steenweg.
Er was ook een smalspoorweg ten zuiden van de steenweg dat afboog zowel naar de grote hangar als naar de barakken en de loods op de zuidelijke rand van het vliegplein ( fijne lijn op de luchtfoto) |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
etappe gent

Geregistreerd op: 30-5-2007 Berichten: 1003 Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: 15 Aug 2007 17:32 Onderwerp: |
|
|
slechte herineringen aan het vliegveld. Samen met copain Marco (Regulus zal hem wel kennen) aan het rondrijden en op de veldweg die het vliegveld in 2 snijdt, in panne gevallen. Ik kon nog doorbollen naar de hoofdweg tussen vliegveld en veld met hangars.
Kon niet meer verleggen. Ik ben geen mechanieker, maar vond toch het probleem. Een soort van overbrenging naar de motor was losgekomen . Daar stond ik dan samen met Marco in een immens onweer.
De boer van naast het kasteel heeft mij dan gesleept tot op zijn erf en vandaar werd ik dan getakeld naar huis.
De kosten van het stuk dat kapot was : 2.5 euro. Ongelooflijk een ganse machine die stil valt door een klein stukje van 2.5 euro. |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
etappe gent

Geregistreerd op: 30-5-2007 Berichten: 1003 Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: 15 Aug 2007 17:48 Onderwerp: |
|
|
Vandaag op schok in het ieperse met hem.
Ben helemaal verbrand van de zon. Bemerkte het bij aok4 thuis dat ik rood aan het komen was.
De verzameling bij M is iets levends. De ene keer is het het één en de andere keer zijn het andere dingen met leiddraad luchtvaart. |
|
Naar boven |
|
 |
Kleine Vuurkruiser
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 2173
|
Geplaatst: 16 Aug 2007 19:56 Onderwerp: |
|
|
Regulus 1 @ 15 Aug 2007 18:19 schreef: |
Crash van 9 mei 1918. Weet iemand om welk toestel het gaat van de drie ? |
Ja.... ik weet het en ook hoe het crashte  |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Kleine Vuurkruiser
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 2173
|
Geplaatst: 16 Aug 2007 22:27 Onderwerp: |
|
|
de info post ik morgen wel. |
|
Naar boven |
|
 |
Kleine Vuurkruiser
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 2173
|
Geplaatst: 17 Aug 2007 16:59 Onderwerp: |
|
|
Wie van de drie? Het is wie van de VIER!!!
Op de foto is het wrak van de RVI 29/16 te zien.
Het verhaal:
Op donderdag 9 mei 1918 zouden 4 “Riesenflugzeuge” vanaf hun basis te Scheldewindeke een bombardementsvlucht uitvoeren op de havenstad Dover.
Om 22 uur werd het startsein gegeven. De zware toestellen kwamen los van de grond en zetten koers in de richting van Brugge en Oostende.
Zekere tijd later berichtten de Duitse weerstations aan alle Marine- en Luchtvaarthoofdkwartieren dat de weersomstandigheden boven het kanaal plots zwaar verslechterden. Via de boordradio kreeg de formatie opdracht de vluchtroute te wijzigen. Calais en Duinkerken werd het nieuwe aanvalsdoel. Wat later werd de opdracht volledig geannuleerd en kreeg de bemanning van de toestellen het bevel onmiddellijk terug te keren.
Ondertussen hadden de “R 32” en “R 39” hun dodelijke vracht reeds boven Duinkerken gedropt. Daar de twee andere toestellen al vrij dicht bij Calais genaderd waren gingen deze door met hun opdracht.
Rond 1 uur ’s nachts waren de “R 32” en “R 39” terug boven hun basis te Scheldewindeke. Het vliegveld en de omgeving was echter toegedekt met een dikke mistbank. Aan de boordcommandanten werd via de radio het bericht overgemaakt dat er in Brussel een helder zicht was. In Evere bevond zich een uitwijkbasis voor deze vliegtuigen. Maar de vliegeniers hadden er reeds meer dan 3 uur vliegen op zitten en zouden toch proberen op hun eigen vliegveld te landen.
De “R 32” had al verschillende pogingen ondernomen om te landen. Telkens mislukte de landing omdat de landingsbaan onvoldoende zichtbaar was.
Bij een nieuwe poging werd de grote machine zichtbaar voor het grondpersoneel. Het vliegtuig zat in de goede richting, maar wel veel te laag. Nog voor dat het aan het vliegveld was werd een rij bomen geraakt. Het vliegtuig sloeg te pletter en explodeerde met een geweldige knal als gevolg van een niet-afgeworpen bom. Het vliegtuig was volledig vernield, bijna alle bemanningsleden kwamen om.
De “R 39” had meer geluk. Bij de eerste landingspoging werd het toestel feilloos aan de grond gezet.
Ongeveer een half uur later waren ook de “R 26” en “R 29” terug van hun opdracht. De mist was er ondertussen nog dichter geworden…
Deze vliegeniers kregen de boodschap dat landen uitgesloten was en dat er goede zichtbaarheid was te Gistel.
Om 01.50 uur kwam het bevel: “Landen in Gistel…desnoods springen met parachutes”.
Tegen beter weten in probeerden ook deze toestellen, totaal blind, te landen op het vliegveld van Scheldewindeke.
De “R 26” was de eerste die een poging ondernam. Het toestel sloeg te pletter, slechts één bemanningslid overleefde de crash.
Ook de “R 29” volhardde en probeerde te landen. Eerst lukte het niet om de landingsbaan te vinden. Maar dan hadden de piloten de bakens in zicht. Onmiddellijk poogden zij het toestel aan de grond te zetten. De landingswielen van het toestel raakten evenwel vast in plots opdoemende bomenkruinen, zodat het toestel naar beneden smakte.
De vlugge reactie van de piloot zorgde ervoor dat er nog verschillende bemanningsleden levend uit de brokstukken kwamen. De piloot zo nog voor de crash de hoofdschakelaar van de elektriciteit af gezet hebben.
Pittig detail: de “R 29” was amper 6 dagen in dienst bij de “Riesenflugzeug Abteilung 501” |
|
Naar boven |
|
 |
Kleine Vuurkruiser
Geregistreerd op: 3-12-2006 Berichten: 2173
|
Geplaatst: 17 Aug 2007 18:28 Onderwerp: |
|
|
Oeps bron vergeten: niet nader gespecifieerde tekst "De reuzenvliegtuigen te Scheldewindeke" van Jacques De Vos. |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
mercatus
Geregistreerd op: 31-10-2007 Berichten: 1679 Woonplaats: Denderend Aalst
|
Geplaatst: 21 Apr 2009 9:24 Onderwerp: |
|
|
Vandaag ontvangen, 4 foto's vermoedelijk beelden van Rfa 501 Scheldewindeke. Kan er iemand dit bevestigen ?
in potlood op de rug: moorsele RFA 501 Scheldewindeke Abreissen von bombardiertes Halle 1916
RFA 501 Fuhrpark 1916
moorsele RFA 501 Scheldewindeke 1916 Montagehalle
Zerbomtes Auto der Behelfs K.K. 1916 RFA 501 Moorsele
Ik ben zo goed als zeker dat Moorsele moet zijn Moortsele. Heeft er iemand meer informatie over deze foto's ?
mvg. mercatus  _________________ Ik zoek alles i.v.m. de stad Aalst (B-9300) en zijn bevolking tijdens Wereldoorlog I (1914-1918) |
|
Naar boven |
|
 |
piet dhanens
Geregistreerd op: 15-3-2007 Berichten: 28 Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: 09 Dec 2011 15:12 Onderwerp: Scheldewindeke - foto's Moorsele |
|
|
De foto's dateren van 1916 maar de aanleg van het vliegplein van Scheldewindeke dateerde van eind 1917 om pas in maart 1918 operationeel te zijn. Kan dus zeker niet op Scheldewindeke genomen zijn? |
|
Naar boven |
|
 |
walter101954
Geregistreerd op: 26-12-2011 Berichten: 94 Woonplaats: Aalst
|
Geplaatst: 06 Apr 2012 19:18 Onderwerp: Vliegtuigcrash |
|
|
Weet iemand iets over de zin die ik in een dagboek uit WOI vind: "14 febr 1918 : Eenen vlieger gevallen aan 't hof te Paepegem; het volk stroomt er naar toe van alle kanten" Het Hof te Paepegem ligt aan de Gentse Steenweg in het gehucht Papegem nu bij Lede; in WOI bij Vlierzele (nu St-Lievens-Houtem).
Men kan ook contact nemen via " deswaefwalter@gmail.com "
Kleine Vuurkruiser @ 17 Aug 2007 16:59 schreef: | Wie van de drie? Het is wie van de VIER!!!
Op de foto is het wrak van de RVI 29/16 te zien.
Het verhaal:
Op donderdag 9 mei 1918 zouden 4 “Riesenflugzeuge” vanaf hun basis te Scheldewindeke een bombardementsvlucht uitvoeren op de havenstad Dover.
Om 22 uur werd het startsein gegeven. De zware toestellen kwamen los van de grond en zetten koers in de richting van Brugge en Oostende.
Zekere tijd later berichtten de Duitse weerstations aan alle Marine- en Luchtvaarthoofdkwartieren dat de weersomstandigheden boven het kanaal plots zwaar verslechterden. Via de boordradio kreeg de formatie opdracht de vluchtroute te wijzigen. Calais en Duinkerken werd het nieuwe aanvalsdoel. Wat later werd de opdracht volledig geannuleerd en kreeg de bemanning van de toestellen het bevel onmiddellijk terug te keren.
Ondertussen hadden de “R 32” en “R 39” hun dodelijke vracht reeds boven Duinkerken gedropt. Daar de twee andere toestellen al vrij dicht bij Calais genaderd waren gingen deze door met hun opdracht.
Rond 1 uur ’s nachts waren de “R 32” en “R 39” terug boven hun basis te Scheldewindeke. Het vliegveld en de omgeving was echter toegedekt met een dikke mistbank. Aan de boordcommandanten werd via de radio het bericht overgemaakt dat er in Brussel een helder zicht was. In Evere bevond zich een uitwijkbasis voor deze vliegtuigen. Maar de vliegeniers hadden er reeds meer dan 3 uur vliegen op zitten en zouden toch proberen op hun eigen vliegveld te landen.
De “R 32” had al verschillende pogingen ondernomen om te landen. Telkens mislukte de landing omdat de landingsbaan onvoldoende zichtbaar was.
Bij een nieuwe poging werd de grote machine zichtbaar voor het grondpersoneel. Het vliegtuig zat in de goede richting, maar wel veel te laag. Nog voor dat het aan het vliegveld was werd een rij bomen geraakt. Het vliegtuig sloeg te pletter en explodeerde met een geweldige knal als gevolg van een niet-afgeworpen bom. Het vliegtuig was volledig vernield, bijna alle bemanningsleden kwamen om.
De “R 39” had meer geluk. Bij de eerste landingspoging werd het toestel feilloos aan de grond gezet.
Ongeveer een half uur later waren ook de “R 26” en “R 29” terug van hun opdracht. De mist was er ondertussen nog dichter geworden…
Deze vliegeniers kregen de boodschap dat landen uitgesloten was en dat er goede zichtbaarheid was te Gistel.
Om 01.50 uur kwam het bevel: “Landen in Gistel…desnoods springen met parachutes”.
Tegen beter weten in probeerden ook deze toestellen, totaal blind, te landen op het vliegveld van Scheldewindeke.
De “R 26” was de eerste die een poging ondernam. Het toestel sloeg te pletter, slechts één bemanningslid overleefde de crash.
Ook de “R 29” volhardde en probeerde te landen. Eerst lukte het niet om de landingsbaan te vinden. Maar dan hadden de piloten de bakens in zicht. Onmiddellijk poogden zij het toestel aan de grond te zetten. De landingswielen van het toestel raakten evenwel vast in plots opdoemende bomenkruinen, zodat het toestel naar beneden smakte.
De vlugge reactie van de piloot zorgde ervoor dat er nog verschillende bemanningsleden levend uit de brokstukken kwamen. De piloot zo nog voor de crash de hoofdschakelaar van de elektriciteit af gezet hebben.
Pittig detail: de “R 29” was amper 6 dagen in dienst bij de “Riesenflugzeug Abteilung 501” |
|
|
Naar boven |
|
 |
|