Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De essentiëlen estafette
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 11:41    Onderwerp: De essentiëlen estafette Reageer met quote

Ja beste mensen, de tijden van vrijblijvendheid op dit forum zijn definitief voorbij. Evil Het kan zomaar gebeuren dat je aan het werk wordt gezet. We beginnen namelijk met de essentiëlen estafette. Het is de bedoeling dat iemand vertelt over hét boek dat voor hem/haar het meest essentieel is in zijn WO1-boekenkast. Een boek dat er met kop en schouders bovenuit steekt, bijzondere indruk heeft gemaakt, steeds maar weer wordt geraadpleegd of dat gewoon niet gemist kan worden. Kortom: het boek dat echt niet mag ontbreken.
Nadat een gemotiveerde beschrijving van het boek op dit forum is gepubliceerd, wordt het stokje verder gegeven aan een andere user. Vergeet niet de volgende die de klos is ook even per pb in te lichten.

Toevoeging:

Wie zijn er allemaal al geweest?
1. Richard.
2. Rolffie61.
3. Yvonne.
4. WW-soldier.
5. Patrick Mestdag.
6. Bert!
7. Regulus 1
8. Patten.
9. Erik
10. Kliedermans
11. Mario.
12. Henri.
13. Wagner.
14. GvdBor
15. Merlijn.
16. Tom.
17. Emiel.
18. Ernst Friedrich
19. Derwisj
20. Oorlogsgraven
21. Kleine Vuurkruiser
22. Goofychicken
23. Malley
24. Pegoud
25. Varese
26. Abn311.
27. Aurel Sercu
28. Marcston.
29. Mastermindmichel
30. Adriaan van der Kammen
31. Lingekopf
32. Pétain
33. Roma
34. Rozemarijn
35. Michel
36. Vlim
37. Madmaxmartin
38. Woodhatcher
39. Rifleman T. Cantlon
40. Jackie Platteeuw
41. Spiling(wist hij pas toen hij ontwaakte uit zijn twintigdaagse coma)
42. Khukri(het uitgekozen slachtoffer was eerst Jta)
43. Tony
44. PDM
45. A. de Koster
46. Tandorini
47. sniper snoop
48. arneken
49. iuvenis ferox(Hauptmann wilde het stokje niet aanvaarden, dus werd ik opgescheept met werk Yvonne blik puh )
50. mrs Stan
51. Stretcher B.
52. r3slotboom
53. Cossee
54. vetje
55. BWG
56. schhiptje
57. Cnock
58. geluveld
59. Malte Znaniecki

Laatst aangepast door Richard op 22 Okt 2006 21:39, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Om maar meteen af te trappen:

Dr. H(enk) Jonker. Sporen van een Slag. Een pelgrimage naar Verdun 1916. Uitgeverij Fibula - Van Dishoeck te Haarlem, 1981.

Je zal maar meteen met je neus in de boter vallen: het eerste boek dat ik over Verdun las, bleek tot nu toe ook het beste. Althans, volgens mijn mening

Het boek is een combinatie van een persoonlijke reisbelevenis met een verhaal over de slag bij Verdun. Zowel het historische deel als het persoonlijke deel rammelt als je het goed tegen het licht houdt. Zo zag dominee Jonker, toen hij op fort Souville stond, de stad Verdun in de verte liggen… Maar, het is de combinatie die het boek tot een bijzonder geheel maakt. Als een magneet bleef het aan me trekken en ik liet het boek, dat ik bij de bibliotheek geleend had, steeds maar weer verlengen. Op een of andere manier weet Jonker het voor elkaar te krijgen dat ik als lezer steeds weer het gevoel heb met hem op reis te gaan. Als een van de weinige auteurs weet Henk Jonker me de geschiedenis in te zuigen!
Sporen van een Slag was voor mij de directe aanleiding zelf Verdun en de slagvelden te gaan bezoeken en dus ook de aanleiding zelf over de Eerste Wereldoorlog te gaan schrijven.

Ik neem aan dat het boek geen grote oplage heeft gekend. Zelden of nooit tref je het ergens aan. Het exemplaar dat ik heb is afkomstig uit mijn bibliotheek. Nee, niet achterovergedrukt want ik heb het steeds netjes ingeleverd. Ik had het geluk het boek te kunnen kopen nadat het
was. Voor mij is het echter nog lang niet afgeschreven. Ik wil het absoluut niet kwijt en lees er nog vaak in; en kom dan teksten zoals dit stukje tegen:

Quote:
Een tweede kop koffie wordt ons door de Madame van het restaurant gebracht. Ik vraag haar of ze ook souvenirs van de veldslag te koop heeft. Ze schudt van neen, De Amerikanen hebben alles opgekocht. Vijf minuten later komt ze terug en vraagt mij haar te volgen naar de schuur. In de hoek van de schuur staat een kartonnen doos. Ze opent de klep en laat mij een oude Franse helm zien waarvan de randen zijn losgeraakt, en een nog gave veldfles. Ze vertelt mij dat haar kleinzoon in de bossen van Louvemont bramen heeft gezocht en daar de beide voorwerpen in het struikgewas heeft gevonden. Die veldfles is van een Franse soldaat geweest, legt ze uit, dat kun je zien aan het tuitje waarmee de Fransen naar zuidelijke gewoonte water of wijn in de mond gieten. De Duitse veldflessen hebben geen tuitje, de Duitsers zetten de fles gewoon aan de mond. Ik mag de beide souvenirs hebben. Ik vraag naar de prijs. Ze wil er niets voor hebben, een zakcentje voor haar kleinzoon vindt ze wel aardig. Ik geef haar twee biljetten van tien francs. Ze bedankt me uitbundig. Ik vraag me af of ik haar wel genoeg heb gegeven. Later blijkt dat mijn veldfles gaver is dan die ik in de vitrines in het Mémorial zie liggen. Hij moet hebben toebehoord aan een Franse soldaat die op 25 februari bij Louvemont streed toen de Duitsers oprukten naar Douaumont en Verdun of aan een soldaat die aan de veldslag van 15 december deelnam toen de Fransen op de linie Louvemont-Bezonvaux bezig waren de Duitsers terug te drijven.
We staan op, nemen afscheid van Madame en gaan weer verder.

En foto’s zoals deze:

Het onderschrift luidt:
Quote:
Hij overleefde de slag; in het midden de huls van een Franse 75 mm granaat.

Ik vergeef de man van God graag dat hij het verschil niet weet tussen een granaatlichaam en een huls. De man had andere kwaliteiten, die van rasverteller bijvoorbeeld.

Met graagte geef ik het stokje door aan rolffie61.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 18:17    Onderwerp: Re: De essentiëlen estafette Reageer met quote

Richard @ 22 Okt 2006 12:41 schreef:
Ja beste mensen, de tijden van vrijblijvendheid op dit forum zijn definitief voorbij. Evil

Leuk gezegd en goed idee, maar we zullen dat zelf wel uitmaken Cool
Quote:

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Oei oei oei, je zult het stokje maar doorkrijgen als eerste persoon (rolffie61).
Degene die het stokje doorgeeft verwacht ook het een en ander van de ontvanger.
In het geval van rolffie61 komt dat best goed denk ik.
Leuk idee van Richard en wederom een enthousiast geschreven stukje proza vanaf zijn hand. Zo lees ik dat graag.
Je zou bijna willen dat je zelf snel aan de beurt bent......... Wink

Old soldiers never die
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 22 Okt 2006 19:28 schreef:

Je zou bijna willen dat je zelf snel aan de beurt bent......... Wink

Ik gun het je graag. Tip?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2006 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hij komt eraan hoor, zag het net pas en wilde juist de hond uitlaten en naar bed, moet er morgen weer om 06.00 uur uit en dit is te leuk om af te raffelen. Ik maak er een mooi verhaaltje van...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
rolffie61

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2006 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien ook leuk om te doen: reageren op het werk van je voorganger: bij deze.
Jonker is mijn tweede boek over de Eerste Wereldoorlog en ik heb het in 1982 aangeschaft. Op de eerste vakantie met degene die nu mijn vrouw is en de moeder van mijn kinderen, kwamen we stomtoevallig aan het einde van de middag in Verdun aan op de stadscamping. De volgende dag heb ik met haar rondgetoerd in onze kleine, verrotte Datsun Cherry over de voormalige slagvelden en forten uit WOI. Het was zo indrukwekkend dat ik tot op de dag van vandaag niet weet of ik er weer heen wil. Die emotie van toen heeft nog steeds een speciale plaats. Het enige boek toen en daarover was Sporen van een Slag die heel goed past bij onze ervaringen op een regenachtige dag in juni 1982.
Ontzettend leuk dat je juist dat boek vermeldt, Richard!

Stel, je bent 14 jaar. Je voelt je een wat vreemde eend in de bijt. Je medepubers prutsen aan brommers en aan meisjes. Zelf kan je het ene niet en durf je het andere niet. Toch heb ik zeker op die leeftijd al last van melancholische gevoelens en gedachten. Geschiedenis is iets wat je interesseert, alleen noem je dat nog niet zo. Het gaat om “vroeger”. Het favoriete plaatjesboek is het fotoalbum van mijn vader over zijn tijd in Indië van 1947-1950. Uren kan ik daar naar kijken, wetend dat mijn vader voor die tijd nooit de veenkoloniën in Groningen verlaten had, wat een cultuurschok moet dat zijn geweest. Dat fascineert mij enorm: mensen in bijzondere en onverwachte situaties.
Mijn ouders zagen dat, zeker toen ik de populaire abonnementserie Bericht van de Tweede Wereldoorlog verslond, elke keer als die in de bus lag. Ik heb die serie laatst van mijn vader gekregen. Zij gaven mij op mijn verjaardag een boek waarop een wat wazige foto van militairen die in het stof marcheerden:

De Kanonnen van Augustus van Barbara Tuchman.
Dit boek heeft mijn interesse in de geschiedenis echt vormgegeven en eigenlijk mijn leven na mijn 28e veranderd toen ik verkoos geschiedenis te gaan studeren en daar mijn beroep van te maken.

Waarschijnlijk, of ik weet het wel zeker, valt er historisch en inhoudelijk best wel wat op af te dingen, maar Tuchman heeft het verhaal in een voor mij afgepaste en aangrijpende vorm gegoten. Het einde van de oude monarchieën, de oplopende spanningen en vooral de gebeurtenissen zoals die in augustus 1914 escaleerden in een grote geweldsexplosie, bijna achteloos loopt ze alle beslissende momenten langs. Tegelijkertijd verplaatst zij het toneel naar andere gebieden, het Oosten en de Middellandse Zee op een bijna gemakkelijke, speelse manier.

Als veertienjarige begreep ik het niet altijd helemaal maar bleven zaken de rest van mijn leven toch hangen in het hoofd. Boeken die ik later las ben ik volledig vergeten, ik weet soms niet eens meer dat ik ze gelezen heb, maar Kanonnen van Augustus blijft aan me kleven. Tuchman is voor mij het ijkpunt voor mijn interesse in de geschiedenis, je zou het lezen van haar boek – in mijn geval – als een historische sensatie kunnen beschouwen. Een historische sensatie in zoverre, dat je het gevoel hebt dat je er deel van uitmaakt. Daar is Tuchman bij mij prima in geslaagd.
Daarnaast vind ik haar manier van schrijven eentje die mij zeer aanspreekt. Ze gebruikt geen noten, citeert vrijelijk, iets wat mijn docenten aan de universiteit mij vier jaar lang hebben geprobeerd af te leren en wat ik zelf als academicus ook niet gauw doe, maar als lezer heb ik daar eigenlijk lak aan.

Ze weet mij te boeien; als het ware voel ik mij in een ballon boven Noord-Frankrijk hangen. In de verte zie ik de feldgraue divisies oprukken, de wanhopige Franse tegenaanvallen en de overrompelde BEF dat zich ternauwernood weet te redden. Het onderlinge gekrakeel tussen de bevelhebbers, de eindeloze marsen die de legers moet afleggen. Je voelt de hitte op de kasseien in Noord-Frankrijk, de spanning van Britse soldaten die klaarliggen om de eerste Duitsers aan de overkant van een of ander kanaal onder schot te nemen. En altijd maar dat terugtrekken door stof en af en toe een bui. Het wanhopige geregel van Franse generaals. Het smeken om versterkingen. De miscommunicatie en uiteindelijk de overeenstemming om toch gezamenlijk bij de Marne slag te leveren. In die beschrijvingen raakt Tuchman bij mij de gevoelige snaar, niet zozeer aangaande Oost-Pruisen of de beschrijving van de jacht op de Goeben en de Breslau. Ook al worden die gebeurtenissen door haar vrij helder en vlot beschreven, de spanning zit hem voor mij in het Westen.
Ze neemt je mee aan de hand en in een breed gebaar worden de oprukkende Duitsers en de terugtrekkende Britten en Fransen beschreven. Ze karakteriseert de bevelhebbers op een elegante en doeltreffende wijze waarbij sommige figuren op de een of andere manier in mijn geheugen gegrift staan. De Franse generaal Franchet d’Esperey (“Desperate Franky”) is daar een goed voorbeeld van.
Tuchman vertelt eigenlijk niets nieuws of volledig, maar redigeert het verhaal op een superieure wijze die mijn kijk op geschiedenis heeft vormgegeven.

Enige tijd terug las ik – rijkelijk laat geef ik toe – het boek van Lynn MacDonald over 1914. Die behandelt hetzelfde onderwerp, weliswaar veel persoonlijker aangezet en zij citeert dan ook rijkelijk uit de ervaringen van de individuele soldaten. Tuchman doet dat niet en toch heb ik met haar werk een sterkere binding en betrokkenheid aangaande de gebeurtenissen in augustus 1914.

Hoe kan dat nou? Ligt het aan haar schrijfstijl, de opbouw van haar boek? Was het mijn puberale gevoeligheid? Niet alleen dat laatste denk ik, want een jaar geleden heb ik Kanonnen van Augustus opnieuw gelezen (na MacDonald) en ik denk dat haar vogelvluchtperspectief mij gewoon triggert. Ik blijf dat bijzonder vinden, omdat ik, en iedereen trouwens, altijd persoonlijke beschrijvingen als zeer indrukwekkend beschouw maar de redelijke afwezigheid daarvan bij Tuchman laat de hoofdlijnen van deze augustusmaand wellicht beter tot zijn recht komen. En daarmee kon ik als teenager mijn perceptie van geschiedenis in een wat breder kader vormgeven. Tuchman gaf mij als puber houvast in iets dat bij mij aanwezig was maar na lezing zou ontkiemen en uiteindelijk tot volle bloei kwam: de fascinatie in geschiedenis en geschiedbeoefening.

Hauptmann, je bent het bokje voor het estafettestokje!
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2006 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, Haupt slaat dit topic over. Smile Ik geef het stokje door aan Yvonne.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2006 7:35    Onderwerp: Reageer met quote

Met graagte neem ik het stokje over.
De boeken van de heren boven me heb ik beide in m'n bezit, en ze op deze manier beschreven zien worden is een feest van herkenning.
Alleen heeft het lang geduurd voor ik ze ter hand nam...
Toen ik mijn man leerde kennen bleek hij als Biologen-zoon niet alleen opeens namen aan dingen te kunnen geven die ik voordien alleen maar aan duidde als, "boom"en "plantje" maar was ook op plekken geweest waar ik alleen maar van gehoord had, Verdun, keer op keer vertelde hij daarover en ik deed de belofte met hem daarheen te gaan. Net als de belofte te gaan leren schaken kwam het er maar niet van...kinderen, leven, geen zin.

En nu zit ik al een poosje tussen m'n boeken en pak er het boek uit dat er het gehavendst uitziet. De arme rug geknakt, de voorkant met een grote vouw, de bladzijden beduimeld, viezig, hier en daar koffievlekken, maar wel het boek dat me op het spoor van WO1 gebracht heeft.

Ik heb het over Ieper 14-18 van Heijster.

Voor mij een boek dat mijn leven veranderd heeft, m'n eerste echt bewuste kennismaking met WO1, de geschiedenis beschreven op een wijze die je doet verlangen naar meer.
De foto's, de rijmpjes, de gebruikte stukken uit andere mij toen nog onbekende werken, de woorden van Bram Vermeulen, alles maakte een diepe indruk.
En het boek leerde me de Westhoek kennen, zo enorm vaak heeft het boek me begeleid op de reisjes naar de Westhoek, de verstopte humor in de routebeschrijving, machtig, alsof de schrijver het direct tegen jou heeft.

Daarna was het hek van de dam, enorm veel boeken, tripjes, forum, nou ja, geschiedenis, ook de belofte aan m'n man om Verdun te bezoeken is veelvuldig aan voldaan.
Maar dit is dus nog steeds het boek dat ik pak als ik heel snel iets uit de streek wil zoeken, of gewoon een simpel feit of datum nodig heb.

If the sergeant steals your rum, never mind,
If the sergeant steals your rum, never mind;
Though he's just a blinking sot,
Let him have the bloody lot,
If the sergeant steals your rum, never mind.

Ik ben alleen al die tijd nieuwsgierig gebleven naar het ontbrekende couplet.

Ik wilde graag m'n stokje doorgeven aan:
ww_soldier

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2006 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Lang, lang, heel lang geleden, vertrokken we voor het eerst met de caravan op reis. We trokken richting de Rhônevallei. In de jaren die volgden trokken we steeds naar ander plekken in Frankrijk, zodoende ik met tevredenheid kan zeggen dat ik grote stukken van Frankrijk heb bewandeld, befietst en her en der de nodige ziekenhuizen heb bezocht.
Al die jaren hebben we steeds tijd gehad voor ontspanning, doch aan cultuur ontbrak het ook nooit. Ik kan niet meer zeggen hoeveel kathedralen, kerken, burchten, monumenten,... ik heb bezocht. Maar al dat reizen en bezoeken heeft toch een hele brok geschiedenis aan mijn ribben doen plakken. Naast al dat reizen heb ik steeds heel graag gelezen en de studeernamiddagen tijdens de examenperiodes in het middelbaar (12-18j) werden meestal opgevuld met het gretig lezen van boeken (Dik Trom, Gulden Sleutels, Oorlogsjaren,...). Sommige van die boeken waren er jaar na jaar bij Wink

Het boek dat bij mij een heel belangrijke plaats inneemt is het dagboek van mijn overgrootvader. Toen in 1998 het "In Flanders Fields Museum" openging, kwam er van hen uit een oproep naar allen die nog documentatie omtrend dit stukje geschiedenis hadden. Een nonkel van me is op zoek gegaan in alle brieven, dagboekjes, foto's, ... die hij van mijn overgrootvader had gekregen, om zodoende alles samen te bundelen en over te dragen aan het IFF. Vele jaren later liep ik stage in het documentatiecentrum van het IFF. Een van mijn opdrachten was een aantal tekstjes te maken om die later in de computer van het museum te stoppen. Het kwam toen ook ter sprake van mijn overgrootvader, en sindsdien heeft hij ook een kaartje en kan je hem ook volgen: Pieter Van Damme.
Het is dit boek dat een aanzet is geweest om me verder te verdiepen in deze periode. Het is niet bij dit ene boek gebleven. Mijn boekenkasten zijn allang te klein geworden om de boeken over WO1 en WO2 uit te stallen. Want ook de verzamelmicrobe heeft op dat moment zijn weg naar mij gevonden. Het eerste stuk uit die grote oorlog was een 13pdr huls, en sindsdien is het niet meer gestopt.

Bij deze geef ik het estafettestafje maar door aan een naamgenoot -> Bert

Groeten Albert
oorlogsgraven

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2006 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Effe ongevraagd tussen komen en beantwoorden aan de 'verzuchting' van Ivonne :

If the sergeant steals your rum,
Never mind !
Never mind !
Though he's just a bloody sot,
Just let him take the lot,
Never mind !

If ols Jerry shells the trench,
Never mind !
If ols Jerry shells the trench,
Never mind !
Though the blasted sandbags fly,
You have only once to die,
If old Jerry shells the trench,
Never mind !

If you get stuck on the wire,
Never mind !
If you get stuck on the wire,
Never mind !
Though the light's as broad as day,
When you die they stop your pay,
If you get stuck on the wire,.
Never mind !

Uit : "When this bloody war is over" (Soldiers' songs of the First World War) by Max Arthur

Vriendelijke groeten
Rob
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2006 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Bert, waar blijft 'ie?
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2006 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je hem ook een prive bericht gestuurd?
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2006 2:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor, dat had ik meteen gedaan nadat mijn stukje af was.
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2006 3:40    Onderwerp: Reageer met quote

Indien het om Bert aka ABN311 gaat ,
dan kan je wel een tijdje wachten
die zit voor 4 weken in Tailand - Combodja
bij de Khmers en is net vertrokken .

@+
Patrick
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2006 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat je zo scherp bent Patrick, stel ik voor dat je het stokje zelf opneemt.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2006 1:27    Onderwerp: Reageer met quote

Zo scherp was ik niet Richard ,
het stokje is nog steeds bij Bert uit Ieper
en niet bij bert abn311 die in Cambodja zit
Dus het is aan Bert uit Ieper .

@+
Patrick
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2006 1:32    Onderwerp: Reageer met quote

Een beetje jammer vind ik het wel... Smile
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2006 2:27    Onderwerp: Reageer met quote

allez vooruit dan maar maar het stokje is en blijft aan Bert uit Ieper

L’Album de la Guerre 14-19 deux tomes

Het is bij mij allemaal met die twee boeken begonnen ,
die virus van den grooten Oorlog..... hij was er al vroeg ingeleped.
Bompa die aan den Ijzer als vrijwilliger had gestaan bezat die boeken .
L’Album de la Guerre 14-19 deux tomes
En om me stil te houden bij de zondagse familiebezoeken ,
mocht ik die boeken doorbladeren ,
bladzijden netjes een voor een in de hoeken nemend.
Daar waren dan ook de eerste beelden te zien van de verschikkingen die Bompa vertelde
toen hij me meenam naar zijn slagvelden aan den Ijzer ,
ik was toen zo’n acht a tien jaar .
En ik stelde hem een lawine van vragen waar hij me op antwoorde .
De uitgebreide , duidelijke en realistische tekeningen schetsen voor mij de oorlog ,
gestaafd door de vele foto’s die er niet om logen .
het waren de eerste fotos met doden en de vragen eromtrend
Met gekleurde aquarellen van heroische daden .
Waar ik dan geruime tijd bij bleef verpozen en de vragen aan Bompa vroeg .
Nu staan die twee lijvige boeken (wenste dat m’n portomonee zo zwaar woog )
in mijn boekenkast . Het waren mijn eerste twee WWI boeken
en lang ook de enige wwi boeken die ik bezat voor een twintigtal jaar ,
Nu dat het virus echt heeft toegeslagen ,
na uit zijn sluimerstaat te zijn ontwaakt ,
staan ze tussen vele, vele andre boeken over het onderwerp ,
maar ik doorblader ze nog regelmatig , en vergelijk ze met engelse en duitse tegenhangers
Het is een samenvatting van het uitgebreidere Franse magazine L’illustration , waar er ook 2 per jaartal van bestaan .
een soort Best Off
Ze zijn niet moelijk te vinden , twee delen tussen de 50 en 100 eur per deel .
Soms ook voor veel minder
Maar de beide delen samen te vinden is iets anders .
Voor mij zijn ze goud waard .

@+
Patrick

Bij deze geef ik het estafettestafje maar door aan -> Bert
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2006 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Beeeert! Waar blijf je? This is fun!

Gr P
Bert

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2006 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hey jongens. Sorry voor de laattijdige reactie, heb de laatste dagen andere dingen aan mijn hoofd gehad en had ook niet meteen inspiratie. Nu bon. H.S Clapham, Mud and Khaki. Vind ik een zeer knap geschreven relaas van een gewone soldaat:

"The period covered in this memoir is from 13 January to 23 October 1915 when the author was with the 1st Battalion the Honourable Artillery Company (HAC) then part of 7th Brigade, 3rd Division. The whole nine months were spent in the Salient - Kemmel, Hooge, Sanctuary Wood, St Eloi- and if you want to get the feeling of what trench warfare was really like in that bloody (in more senses than one) Salient then you can do no better than read this book. Most vivid is Clapham's description of the attack on Bellewaerde Ridge, just north of Hooge, on 16 June. In fact the HAC history gives two accounts of this action, one is by the CO and the other, giving the rank and file view, is Clapham's story, extracted in full from his book. The action cost the battalion over 200 casualties, almost half the trench strength at the time. The narrative ends with the battalion being withdrawn from the line and transferred to GHQ Troops, and Clapham a corporal. A superb book"

Daarnaast vind ik de regimentshistorieken van R.I.R. 246 en I.R. 172 ook schitterend gedaan, met enorm veel ook voor detail en goede kaartjes.

Wat literatuur betreft is 'de troost van de schoonheid' van WIm & Piet Chielens één van de werken die ik vroeger als 'jonge snokker' met veel interesse heb gelezen.

Voila, Jan, 't is aan u.

groetjes,

Bert
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2006 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 22 Okt 2006 11:47 schreef:
Ik neem aan dat het boek geen grote oplage heeft gekend. Zelden of nooit tref je het ergens aan. Het exemplaar dat ik heb is afkomstig uit mijn bibliotheek. Nee, niet achterovergedrukt want ik heb het steeds netjes ingeleverd. Ik had het geluk het boek te kunnen kopen nadat het
was. Voor mij is het echter nog lang niet afgeschreven. Ik wil het absoluut niet kwijt]

Ik heb zelf dit boek ook inmiddels een paar keer van de bieb gehad.
Het idee van Richard was een goed idee.
Vanochtend stond in de krant een bericht erover dat de bieb in Ermelo volgende week een verkoop houdt van afgeschreven boeken. Ik had me al voorgenomen aan een van medewerkers te vragen of dit boek ook eens te koop zou komen.
Vanmorgen dus gebeld waar me bleek dat het boek al niet meer in de catalogus stond, oftewel mogelijk zou het verkocht gaan worden.
Dus vanmiddag maar even naar de bieb gegaan en een mij bekend personeelslid opgezocht. met hem kon ik in de kast met boeken kijken die volgende week verkocht gaan worden. Laat Sporen van een Slag er nou bijstaan.
Ik mocht het voor noppes meenemen.
Richard, nog bedankt voor de tip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 7:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hou me voornamelijk bezig met de Duitse kant en mijn essentieel boek, of beter gezegd essentiële boeken, moeten natuutlijk in die optiek gezien worden.

Het gaat om Ruhmeshalle unserer alten Armee, Histories of 251 Divisions of the German Army en Die Schlachten und Gefechte des Großen Krieges. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet in deze boeken zit te neuzen om één of andere Duitse eenheid te localiseren.

Voor de rest heb ik zoveel boeken al ingekeken en gelezen dat het moeilijk is om er één uit te pikken. Zolang het maar Duits is en over Vlaanderen gaat... Evil

En nu laat ik Johan aan het woord!

Jan
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga voor een stuk in Jan zijn voetsporen moeten gaan, en ik heb het ook moeilijk me te beperken tot één echt boek.

Voor de militaire scheepvaart kies ik de bijbel van Harald Fock, Flottenchronik, waar zowat alle verliezen aan militaire scheepvaart in staan uit WOI maar ook tot in de Koude Oorlog.

Voor wat de carriere's betreft van de officieren van de Kaiserliche Marine, de Ehrenrangliste, die ik ook heel veel in de hand neem. Het archief is natuurlijk nog beter, maar omdat het hopeloos is de carriere's uit te pluizen van alle officieren die in Vlaanderen zaten is dit de beste oplossing.

Voor bunkers is er Pill Boxes on the Western Front van Peter Oldham, tot op heden de enige schrijver die een paar serieuze werken uitgebracht heeft over de bunkerbouw en zijn gidsen zijn essentieel voor iedereen die interesse heeft in het onderwerp.

Voor het vliegwezen is het onbegonnen werk. Misschien de boekenreeks van Grub Street vermelden, en The German Giants van wijlen Peter Grosz...

Het liefst doe ik zoals Jan zelf research, ook vooral Duits en met de nadruk op zee en lucht...

Tja het stokje doorgeven, ik ben wel eens benieuwd wat mijn collega-schrijver Erik kan bezighouden als boek...
Emiel

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

Schopje, de beurt is aan Erik...
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

mag ik hier antwoorden of is eric eerst aan de beurt a.u.b.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Neem maar over Patten en je mag dan ook weer iemand aanduiden...
patten

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

oke mijn mooiste boeken die ik heb gelezen zijn
flanders then and now
the somme then and now
dit waren boeken met enorm veen foto's uit de oorlogstreek van toen en hoe het nu geheel veranderd is en ik moet zeggen ik heb er veel van geleerd
zelfs van hier uit de streek ongelofelijk hoe alles een ander aspect kreeg
kent er iemand van jullie deze boeken
alsook de getuigenissen van den grooten oorlog is prachtig om te lezen
de oudere generatie ,jongeren ,en soldaten uit alle legers komen erin aanbod,prachtig hoe iedereen er het beste van maakte
wie er nu komt is aan jullie over te laten ik ben nieuw en wens me niet als haantje de voorste aan te geven oke voor jullie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Kies maar een slachtoffer ! Laughing Het is de gewoonte het stokje van de estafette door te geven...
erik

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Geplaatst: 22 Nov 2006 20:05 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Schopje, de beurt is aan Erik...

Sorry,dat heb ik overlezen.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2006 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien Patten nog geen nieuwe user heeft gekozen en jij eigelijk aan de beurt was stel ik voor dat jij gaat?
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2006 0:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn bescheiden boekenkast bevat voor het overgrote deel Nederlandstalige en Engelstalige werken.
Het boek wat me tot hiertoe het meeste bijgebleven is echter DIE HÖLLE VON VERDUN.Een Duitse verkorte vertaling van het Franse origineel L'ENFER DE VERDUN van Jacques-Henri Lefebvre uitgebracht in 1960.Heb voor de Duitse vertaling gekozen vermits ik de Franse taal niet machtig ben.
Het boek op formaat 13X20 cm,zonder foto's,en 245 bladzijden tellende is een bundeling van zeer levendige(en dodelijke) ooggetuigenverslagen tijdens de slag.Verslagen van zowel Duitse als Franse zijde.De verhalen zijn zeer treffend,met een nadrukkelijk "treffend",en niet omfloerst.Het doden en gedood worden word letterlijk weergegeven.
Enkele vrij vertaalde citaten uit het boek:
-de kogel die mij moet doden moet nog gegoten worden.
-de schietpartij duurde ononderbroken twee uur lang,de geweren gloeiden.We hadden een doos met vet om iedere patroon in te smeren,voor we ze afschoten,want onze geweren hadden dikwijls haperingen.
-we worden gevangengenomen.We wenen van woede!meer dan dertig uur hebben we weerstand geboden.
-een Duitser stoot hem zijn bajonet in de zij en drukt tegerlijkertijd op de trekker van zijn geweer.
-de onderofficier ligt bewusteloos,zijn onderbeen versplinterd,een oog is uitgelopen.
-plotseling een harde knal,een verschrikkelijke pijn aan het hoofd....een kogel heeft mijn neus verbrijzeld en het linker oog geraakt.
Het boek staat er vol van.
Kortom een boek om gelezen te worden.
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2006 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Aan wie geef je het stokje door Erik?
erik

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2006 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Het stokje is voor Kliedermans.
Naar boven
kliedermans

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2006 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn eerste kennismaking met “The Great War” is het boek van Louis Barthas (“De oorlogsdagboeken van Louis Barthas”)

Vind dit boek zeer fascinerend. Alleen al hoe de schrijver het dagelijks leven beschrijft in de loopgraven,het leven achter het front, de moeilijke tijd tijdens de gevechten en de dagelijkse beslommeringen.
Citaat uit boek waaruit blijkt dat hij het niet zo met zijn officieren eens was “Korporaal Barthas is gedegradeerd…….” “Als eenvoudige soldaat herwon ik mijn onafhankelijkheid, mijn vrijheid om kritiek te leveren, om te haten, te vervloeken en dit militarisme te veroordelen dat de oorzaak was van deze afschuwelijke wereldwijde slachting.”

Na dit boek gelezen te hebben, duurde het mij te lang om naar Verdun en Ieper af te reizen. Dit heb ik ondertussen verscheidene male gedaan.

Ik geef nu het stokje door aan Mario.
http://kliedermans.warcemetery.eu/
Mijn Blog
http://monumenten.warcemetery.eu/
"Two Years In The Making.
Ten Minutes In The Destroying."
J.Harris
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2006 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Gezien ! Smile

Mijn bijdrage volgt binnenkort.
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2006 0:50    Onderwerp: Reageer met quote

Binnenkort liet even op zich wachten, maar hier is tie dan:

Im Krieg am Isonzo
isbn: 3-85013-687-6

Een boek dat met kop en schouders boven de verzameling uitsteekt heb ik niet. Wel komen er meerdere boeken in mijn verzameling voor waar ik graag en vaak naar pak. Maar ik kan niet echt zeggen dat er eentje het meest essentieel is.

Ik zal daarom een boek pakken waaraan ik mooie herinneringen heb. Niet alleen omdat het verhaal in dat boek mij raakt, maar ook omdat het zich voor een groot deel afspeelt in de streek waar de voormalige frontlinie veel indruk op mij heeft gemaakt: de Isonzo.
Daarnaast heb ik een voorkeur voor de persoonlijke verhalen opgetekend door de mensen aan het front.

Im Krieg am Isonzo is het verhaal van Jan Triska, een soldaat in het Oostenrijks Hongaarse leger. Jan Triska heeft tijdens de Eerste Wereldoorlog een dagboek bijgehouden, welke door zijn zoon, Jan F. Triska is bewerkt en in 2000 is gepubliceerd. Het boek is dus niet een zuiver dagboek, want Jan F. Triska heeft de aantekeningen van zijn vader voorzien van eigen notities en commentaar, met als doel een goed lopend verhaal te maken. Het commentaar is niet hinderlijk. Het maakt de achtergrond van Jan Triska duidelijk, omdat we op die manier meer van zijn familie te weten te komen en hoe de omstandigheden in Wenen (de woonplaats van Jan en zijn vrouw) waren. Langzamerhand zie je als lezer de ondergang van Oostenrijk Hongarije tot een climax komen. Niet alleen door de gebeurtenissen aan het front die Jan in zijn notities beschrijft. Maar ook door de omstandigheden waarin Jan's vrouw haar hoofd boven water moet houden.
Daarnaast is Jan een Tsjech. Eén van de vele minderheden in Oostenrijk-Hongarije.
Jan is geen nationalist, geen groot patriot, ook niet voor de Tsjechische zaak. Maar vanwege pragmatische redenen raakt hij wel betrokken bij de strijd om een onafhankelijk Tsjechië en dus het einde van de monarchie.

Een korte samenvattimng van het boek:
Jan Triska verlaat zijn tweeëntwintig jarige vrouw en 2 maanden oude dochter op 16 november 1916 om een opleiding te volgen tot artillerist. Op de kazerne valt het meteen op dat de nieuwe rekruten wel heel erg oude spullen krijgen uitgereikt. Naast de oude uniformen, welke blijkbaar uit een vooroorlogs depot komen, krijgen ze allerlei gebruikte materialen, zelfs bevlekt ondergoed.
De dood van Keizer Franz Joseph brengt weinig teweeg bij de mannen in de kazerne. Veel mannen in het Oostenrijk-Hongaarse leger voelen zich meer verbonden met de streek waar zij zijn opgegroeid, dan met de dubbelmonarchie.
Na de basistraining vertrekt Jan Triska naar Tirol, waar hij verder wordt opgeleid. Daar observeert hij, op zeer grote afstand, de eerste oorlogshandelingen. In mei 1917 is het zijn beurt om naar het front te vertrekken. De eenheid van Jan reist af naar het Isonzofront. Iets ten zuiden van Tolmin (Tolmein) valt Jan meteen met zijn neus in de boter. Jan krijgt bij aankomst meteen zijn vuurdoop. De Italianen zijn de 10de Isonzo slag begonnen.
Het leven van een artillerist tijdens de bergoorlog wordt goed beschreven. Het is vooral slepen met zwaar materiaal, ingraven, en weer wegwezen. Slechts af en toe komt het voor dat er tussen het ingraven en weer wegwezen ook geschoten mag worden. Het is vooral een kat en muis spel met de artillerie van de tegenstanders.
Jan maakt ook de laatste Isonzoslag mee. Tijdens deze twaalfde slag laten de Oostenrijkers met behulp van de Duitsers korte metten met de Italianen. Bij de Italianen breekt er paniek uit en slaan op de vlucht. Het leger van het KuK en de Duitsers achtervolgen de Italianen tot aan de Piave. Daar hervinden de Italianen zich, maar tegelijkertijd stort ook het moreel van de Oostenrijkers in. Jan probeert op verschillende manieren aan de oorlog te ontkomen. Uiteindelijk lukt dat door zich gevangen te laten nemen.
Tijdens zijn gevangenschap krijgt Jan, net als de andere Tsjechen die gevangen zitten, het aanbod om zich aan te sluiten bij het Tsjechische Legioen. Dit Tsjechische legioen mag tegen het Oostenrijks-Hongaarse leger vechten (en dus aansluiten bij de Entente) om een onafhankelijk Tsjechië te stichten. Het verlangen om zijn vrouw te zien is echter de voornaamste reden voor Jan om zich aan te sluiten bij dit legioen. Net als Jan sluiten veel Tsjechen zich aan bij dit legioen. In Oostenrijk wordt dit als hoogverraad beschouwd en de Tsjechische inwoners krijgen het moeilijk in de dubbelmonarchie. Ook de vrouw van Jan moet haar winkel opgeven in Wenen en ze vertrekt naar Tsjechië. Uiteindelijk weten de twee daar weer een bestaan op te bouwen en is er de tweede kind op komst. Aan dit kind zijn, toen Jan Triska in 1970 stierf, de dagboekfragmenten nagelaten waaruit dit boek is voortgekomen.

Ik geef het stokje door aan Henri.
Naar boven
Henri

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2006 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

ik refereer even aan een oud topic maar daar staat precies wat ik hier kwijt wil
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=601&highlight=eerste+boek

dit weekend was ik mijn boekenkast aan het ordenen en kwam een oud boek tegen van A.M. de Jong, en realiseerde me meteen dat dit mijn eerste WO1 boek was.
welliswaar is Frank van Wezels roemruchte jaren (dagboek van een landstormman) een boek dat de diensttijd van de Jong vanaf 1917 tot de vrede beschreef puur nederlands maar toch WO1.
het boek tekent de sfeer in het nederlandse leger in de laatste jaren van de oorlog, en is bovendien gewoon een leuk boek.
het is gebaseerd op de notities van een landstormman die de jong onder preudoniem schreef, voor deze stukjes heeft hij zelfs voor de krijgsraad gestaan omdat ze een aanklacht waren tegen de kadaverdiscipline en als antimilitaristisch werden gezien.
kreeg om mijn 12e dit boek van mijn grootvader met de boodschap, staat leuk stukkie in over een soldaat, moet je lezen.

daarna heeft het WO1 virus me eigenlijk niet meer losgelaten
en ben ik alles wat ik te pakken kreeg gaan lezen, later op het voorgezet onderwijs ook tot wanhoop van mijn leraren.
dit omdat ik vrijwel alleen WO1 gelateerde literatuur op m´n boekenlijst voor Engels, Duits en Frans plaatste, en zij die boeken dus ook moesten lezen, anders konden ze geen mondeling tentamen afnemen.

het estafettestokje geef ik door aan Wagner
wagner

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kies het boek waar het voor mij echt mee begonnen is:

“Some Desperate Glory – The diary of a young officer, 1917” van Edwin Campion Vaughan

Ik kreeg het boek in 1982 en maakte meteen een enorme indruk op mij. Het is het dagboek van 2nd.Lt. E.C. Vaughan over de periode 4 januari 1917 (als hij voor het eerst naar het front gaat) tot en met 28 augustus 1917. Hij diende bij het 1/8th. Bn. van het Royal Warwickshire Regiment. Dagboeken worden meestal niet geschreven om te worden gepubliceerd en daar is hier ook sprake van. De schrijver is in 1931 gestorven en het boek is pas in 1981 gepubliceerd.
Waarom maakte het boek zo’n indruk? Waarschijnlijk de beschrijving van het dagelijkse leven in de frontlinie, maar ook daarachter. Één van de hoogtepunten (vreemde uitdrukking in dit verband) zijn zijn aantekeningen over “The Battle of Langemarck” die begon op 16 augustus 1917. Daar wordt een mens niet vrolijk van en zo hoort het ook. Begin jaren 90 (van de vorige eeuw) heb ik de War Diary van het 1/8th. Bn. van het Royal Warwickshire Regiment bij het National Archive te Kew (toen nog de Public Record Office) laten kopiëren. Heel leuk om beide te vergelijken.
Een ander soortgelijk boek is “A Sergeant-Major’s War – From Hill 60 to the Somme” van Ernest Shephard.

Ik geef het estafettestokje door aan gvdbor.

Wagner
gvdbor

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2006 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

gezien, ik ga er eerstdaags even voor zitten.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2006 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

Kort na mijn vakantie, zomer 2005 was ik op zoek naar goede leesboeken over WO1. Ik nam vanaf de bieb het boek De Heuvel mee van Willy Spillebeen.

Er was geen doorkomen aan. De eerste pagina's geschreven in het min of meer vlaams dialect. Ging over een jongetje en een meisje die op een heuveltje richting Ieper gingen kijken.
Ik had absoluut niks met het boek.

Tot ik op 18 september met Emiel en Merlijn een dagje naar Ieper ging. We kwamen terecht op Hill 60 en liepen rond bij caterpillar

Merlijn vertelde me een en ander over de geschiedenis wat ik heel boeiend vond. Hill 60 dus. Nooit van gehoord verder. Hill62 wist ik wel, dat was die meneer die vette worst zat te eten achter zijn kassa.

Een week later in de bieb viel mijn oog weer op het boek de Heuvel van Willy Spillebeen. Pas nu werd ik de sticker gewaar die verwees naar "Hill 60"

En nu werd me duidelijk wat het boek inhield.
Ik nam het mee en begon te lezen. Opeens waren Bruno en zijn zusje geen vreemde Vlaamse kinderen meer maar gingen ze mij een verhaal vertellen.
Een verhaal over hun heuvel, Hill 60.
En eigenlijk was het niet 1 boek, maar waren het drie boeken
1: Het verhaal van Bruno,
2: het verhaal van een Duitse officier, druk bezig met voorbereidingen voor de eerste gasaanvallen
3: het verhaal van Engelse officieren, druk bezig met ondertunneling van Hill 60, met als uiteindelijk doel en resultaat deze op te blazen. Uiteindelijk blijft dan dus de Caterpillar als tastbaar bewijs over.

Nadat ik het boek gelezen had wilde ik het zelf graag hebben. Ik heb het besteld.
Wat ik zelf erg mooi vond aan het boek is dat het goed beschrijft hoe de burgers door die tijd heen moesten zien te komen. Meestal wordt het beschreven uit de optiek van een soldaat (Barbusse, Heller, etc etc) maar nu zie je dus hoe jongelui na de oorlog de slagvelden afstruinden op zoek naar koper en ander bruikbaar materiaal en wat ze daar verder zoal tegenkwamen.
Ik heb het boek momenteel uitgeleend dus kon niet even teruggrijpen naar teksten maar kan het volgende boekverslag van harte aanbevelen:

http://www.scholieren.com/boekverslagen/13144

Ik geef het stokje door aan Merlijn. Hoe kan het anders, min of meer dankzij hem ben ik met dit boek besmet geraakt. Een boek wat ik zeker nog ga herlezen.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2006 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Daar was ik al bang voor Smile

Nou ik zal mijn best gaan doen.
Aangezien ik even een mindere periode mee maak zal het niet deze week gebeuren
Maar ik ga me best doen.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2006 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Nou wat voor mij een zeer belangrijk boek is, eigelijk is het niet 1 boek maar 12 boeken uit een reeks, en wel de boeken van C.E.W. Bean - Official History of Australia in the war of 1914 -18.

Voor mij als geintsreseerd naar de Australische geschidenis tijdens de eerste wereldoorlog erg belangrijke boeken met namen deel 5 en deel 6 omdat deze de gebeurtenissen beschijven bij de Somme en Bullecourt.
Ik ben op dit moment beizg met een stuk te schrijven voor het forum over de eerste en tweede slag bij Bullecourt van April 1917 en daar bij zijn deze boeken een must.

Ik zelf bezit zo als men wel weet de hele reeks en dit is ook voor mij een kroon juweeltje.

Graag geef ik het stokje door aan Tom.
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2006 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Merlijn. Voordat ik verder ga wil ik je eerste complimenteren met je keuze en natuurlijk kijk ik uit naar het stuk over Bullecourt (of Bullycourt;-).

Over favoriete boeken. Het is best lastig om een boek te kiezen. Er zijn zoveel soorten boeken dat ik bijna uit ieder genre wel een soort zou willen kiezen. Echter mijn voorkeur gaat toch echt uit naar oude boeken en dan natuurlijk over Verdun. Met name het gevoel wat er vaak van oude boeken uitgaat is zo authentiek. Een ander belangrijk punt en daar sluit ik me bij de volgende schrijver bij aan is dat:
“Die Erinnerung an Verdun wird Jahrhunderte überdauern. Auch wenn die Erlebnisse nicht mehr von denen berichtet werden können, die in den furchtbaren kampfestagen vor Verdun standen, wenn die ganze Generation der Kämpfer einst ihren gefallenen Kameraden zu Großen Armee nachgegangen sein werden, auch dann noch werden Kinder und Enkel einander erzählen, was sie vor Jahren und Jahrzehnten von Vater und Großvater staunend hörten. Allmählich wird das Märchen mit dem Rankwerk seiner grünenden Blätter die historische Wahrheit decken und nur mehr in Büchern wird die Wahrheit noch zu finden sein. Aber auch in den Büchern wird die Legende – sogar vielleicht in ganz ersten und offiziellem Gewande authentischer Darstellung – einherwanden und wird Motive und Tatsachen schaffen, in Deutschland wie in Frankreich, die mit der Wirklichkeit dann vielleicht nur mehr den Namen Verdun gemeinsam haben werden.”

Goed naar mijn favoriete boek; Verdun/ Souville van Hermann Thimmermann.
Dit boek is het dagboek van luitenant Von Lossow van de 1e compagnie van het Beierse Infanterie Leib Regiment. Mijn interesse gaat al enige jaren uit naar de Duitse aanval van 11 juli 1916 bij Verdun door ondermeer het regiment van Von Lossow.

Het boek geeft zeer indringend aan hoe hij de aanval ervaart. Met name één stukje uit het boek is me bijgebleven. Soms kan een boek of een onderdeel van een boek je kippenvel geven of zelfs gewoon ervoor zorgen dat de tranen in je ogen staan. Bij het lezen van het onderstaande citaat bekruipt me dit gevoel nog iedere keer:
“Secondenlang zag hij aan de zuidoosthoek van de ruïnen van Fleury, die nog door Fransen bezet was, reusachtige, op de bodem langskruipende pekzwarte rookwolken. In de duisternis van deze hel zijn deze geweldige donkerrode steekvlammen van de vlammenwerpers goed zichtbaar…en meteen doken uit de ruïnen spookachtige horden op, vergelijkbaar met een mysterieuze droom: een grote hoeveelheid brullende, waggelende en brandende Fransen! Ze schoven blindelings voorbij, ze staken en hieven naar alle zijden, ze tuimelden her en der en in hun opwinding merkten ze nog niet dat ze door de vlammenwerpers waren gevat.
Op hun rug brandde de rugzak als een ontsteking, hun blauwe mantel laaide, van onder tot boven onder de staalhelm waren de vlammen, ze raasden rondom, brulden, verschillende liepen als levende fakkels en zakten na enige sprongen tesamen, andere renden schreeuwend en brandend, schietend en stekend verder.”

Ik geeft de beurt door aan AOK4.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2007 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Tom, AOK was al geweest, wil je even een andere aanwijzen?
Stuur je degene dan ook even een pb-tje?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2007 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Okay, Emiel...take it away! Jou beurt Wink
Emiel

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2007 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mijn verjaardag kreeg ik onderstaande boeken, de 5 delige serie 14-18 de eerste wereldoorlog. Het klopt dat er op de foto maar vier staan omdat ik de vijfde er niet bij kon vasthouden. Deze boeken hebben over van alles wat ook maar met wo1 te maken heeft veel informatie, en omdat ik nog erg algemeen gericht ben is dat juist handig. Ook staan er veel tekeningen en foto’s in. Ik heb de boeken zelf (nog) niet gelezen, maar blader er regelmatig eens door.

het zijn gewoon 80 losse boekjes in 5 mooie kaften gebundelt.

Ik geeft het stokje door aan Ernst Friedrich
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2007 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Boeken! En er dan één te moeten kiezen! Zeker, er zijn moeilijker keuzes.
Zou ik moeten kiezen op één been -welke?- verder te moeten gaan, bijvoorbeeld.
Moeders van een grote kinderschaar, hebben die een lieveling ?
En indien, zouden zij daar dan mee voor de draad komen?
Nou zo dramatisch wil ik het niet voorstellen. Maar een bibliofiel ben ik beslist.
En het is net of al die boeken me nu verwachtingsvol aankijken, weliswaar met de rug, maar toch.
Heel lang koesterde ik Fulco de minstreel, een historisch verhaal uit de tijd van graaf Jan 1, door C. Joh. Kievit,
geschreven in 1892 (en steeds opnieuw uitgebracht.). Fulco, artistiek en clever bestrijdt de wrede ridders van
Vianen en IJsselstein.
En er zijn mooie, maar niet minder invloedrijke jonkvrouwen. En nu ik er voor deze gelegenheid doorheen
blader, valt het boek open bij een lied met deze strofe:

“De vorst der Franken, koning Karel,
Roept zijn vazallen op ten strijd!”
Zo doet nu Deodaat zich horen,
“Hem is mijn trouw, mijn zwaard gewijd./
De Arabier bedreigt de grenzen:
De Islam heeft to plicht gezet
De ganse wereld te verwinnen
Voor Allah en voor Mohammed”-

Overigens loopt het goed af.
“Gijsbrecht en Bertha hebben een lang en gelukkig leven geleid, en wanneer ge ooit het stedeke IJselstein bezoekt,
verzuim dan niet het praalgraf te gaan zien, waarin nog, zij aan zij, hun stoffelijke overschot rust.
Zelfs in de dood hebben zij elkander niet weer verlaten.”

Nog één ander uitstapje. Momenteel worden de lezers in Nederland en België gevraagd te vertellen welk boek naar hun oordeel het mooiste is:
www.hetbesteboek.nl.
Ik heb met overtuiging gekozen voor De Kapellekensbaan, 1953, van Louis Paul Boon.
Da’s logisch ook want ik ben lid van zijn genootschap. Ik zou Huizinga niet durven aanbevelen te gaan lezen,
maar dit boek zeker wel.
Niet aan de Belgen natuurlijk want die hebben al zo vaak gedroomd over Ondineke en anders over Annie Mols.
Maar de Nederlanders moeten toch eens in hun leven op hadzj naar Aalst, naar de Kapellekensbaan.
Ik vind in mijn exemplaar een krantenknipsel uit 1979 (het jaar trouwens dat Boontje plots stierf):
“In dezelfde kapel uit zijn boek (Zou je niet wat franken in het offerblik stoppen, Louis, je hebt toch zoveel aan dit
kapelletje verdiend ? roept iemand) onthult de schrijver dat hij zoveel jaar na het schrijven van Kapellekensbaan
een ontdekking deed in de politiearchieven:
“In datzelfde huis hier vlakbij waar ik Ondineke laat geboren worden woonde het dochtertje van anarchisten
dat diefstallen in Aalst pleegde om aan geld te komen voor wapens. Dat was ten tijde van de Russische revolutie.
Op dat huis stond geschreven: Hier bewaart men de sleutel van de kapel.
Het meisje dat was verwekt door een politiecommissaris die de anarchisten moest vervolgen, stal ook geld in het kapelleke.
Echt waar, gelooft ge dat niet ?”
Boon zou het gemakkelijk zelf verzonnen kunnen hebben.
In elk geval is Boon een weergaloze taalvirtuoos, een uitnemend socioloog, een essentiële kunstenaar die bovenal een sterk motief had in de overlevingsdrift van de arbeiders(klasse) in Aalst. Al schrijvende wilde hij Vlaanderen een geweten schoppen.

Dan naar WO I.
Voor deze oorlog had ik als jochie al wel belangstelling. Zoals ook voor de Punische oorlogen en de slag bij Zama.
Mijn eerste boek over de eerste Wereldoorlog kreeg ik van mijn grootvader, uit z’n eigen kast:
Geschiedenis van den Wereldoorlog 1914 – 1918, 1935, geschreven door prof. Dr. H. Brugmans.
Als ik het nu doorblader valt me dadelijk de rustige, inhoudelijke verteltrant op. In het Voorwoord een sterk betoog over de schuldvraag: “Deze schuldvraag nu is den historicus onbekend; zij behoort hem althans vreemd te zijn. Immers niet om te oordeelen, nog minder om te veroordeelen stelt de geschiedenis de ontwikkelingen van feiten en omstandigheden te boek.”
Niettemin heeft Brugmans er wel enig begrip voor de poging van onze oosterburen om zich te ontworstelen aan de schuldvraag. Hij noemt artikel 231 van het Verdrag van Versailles ”eigenlijk geheel overbodig”.
Anderzijds noteert hij ook fijnzinnig dat Frankrijk op zijn beurt door de Vrede van Frankfurt in mei 1871 onder het Duitse
juk is doorgezonden met de annexatie van Elzas-Lotharingen. Deze welbewuste daad ten bewijze van de overmacht van
Duitsland dan wel Pruisen heeft geheel Europa gealarmeerd.
Enfin, Brugmans geeft zich moeite objectief te zijn en de zaken van alle kanten in het licht te stellen.
Ik ben nog steeds blij met dat boek.

Het boek dat we werkelijk greep was Robert Graves’ Goodbye to all that. De basis dateert van 1912. Later, tweede helft jaren vijftig gepolijst.
M’n oorspronkelijke Engelse tekstboek is ergens tijdens een verhuizing in m’n studententijd verloren gegaan,
maar de Nederlandse vertaling (Guido Golüke) uit 1980 kan mij nog steeds bekoren.
Het is de perfecte tegenhanger van Brugmans. Hier spreekt een man die geleden en gestreden heeft. Over z’n illusies en vooral z’n desillusies.
De regen. Het noodlot. Verlies. Angst. Boosheid. En toch ook vriendschap.
Neem eens een kijkje op het Robert Graves forum: www.robertgraves.org.
Daar gaat het over meer dan alleen WO I. Graves is bekend geworden als dichter en schrijver (I, Cladius).
Zijn oorlogscarrière vind je hier:
www.wereldoorlog1418.nl/berichten/bois-francais/index.html#04

Maar na deze lange aanloop kies ik er voor om m’n complete verzameling
Guides illustré’s Michelin des champs de bataille (1914 – 1918)
centraal te stellen.
De eerste was Reims, daarna Anvers, Bruxellels, Lille en zo verder. Ik ben er erg zuinig op, maar neem het
desbetreffende exemplaar eigenlijk altijd mee. Het is alsof ik er dan het dichtste bij ben. Want is het niet gek dat
er dadelijk nadat de laatste obus uiteengeknald was zich een toch ongehoord grote stroom toeristen meldde op de slagvelden.
We hebben er die intrigerende geïllustreerde guides aan overgehouden.

De Michelins, een wezenlijke bijdrage aan het frontbezoek. Zeker.

Dan ben ik benieuwd naar het boek van Linda C (inmiddels door mij gealarmeerd)

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2007 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 29 Jan 2007 17:23 schreef:
Hulde!

Richard @ 29 Jan 2007 18:31 schreef:
Aanstekelijk!

derwisj @ 29 Jan 2007 19:51 schreef:
Ernst friedrich, als je ooit op weg naar de slagvelden in de buurt van Aalst komt moet je eens de snelweg afrijden...in het stedelijk museum "oud hospitaal" is er een afdeling gewijd aan louis paul boon, en op de koer van het stadhuis is er een standbeeld "ondinneke"...er is zelfs een steeekbier " ondinneke", al moet ik zeggen dat ik dat og nooit gezien heb...
pascal

Fulco @ 29 Jan 2007 20:08 schreef:
Ernst Friedrich @ 29 Jan 2007 16:50 schreef:
Fulco, artistiek en clever bestrijdt de wrede ridders van
Vianen en IJsselstein.
En er zijn mooie, maar niet minder invloedrijke jonkvrouwen.

En mijn ouders waren zo slim mij naar hem te vernoemen.

Ernst Friedrich @ 30 Jan 2007 0:46 schreef:
derwisj @ 29 Jan 2007 19:51 schreef:
Ernst friedrich, als je ooit op weg naar de slagvelden in de buurt van Aalst komt moet je eens de snelweg afrijden...in het stedelijk museum "oud hospitaal" is er een afdeling gewijd aan louis paul boon, en op de koer van het stadhuis is er een standbeeld "ondinneke"...er is zelfs een steeekbier " ondinneke", al moet ik zeggen dat ik dat og nooit gezien heb...
pascal

Maar beste Derwisj, wat hadde gij nu toch gedacht? Dat ik de weg naar Aalst nog niet kond vinden? Ik zeg u: ik ben thuis onder de (voorheen) giftige rook van Chipka, aan de Gentsesteenwegen, de Dendemondsesteenweg, de Luie Hoek.
Langs de Dender ging ik al jong en toch bezopen. Op zoek naar de jongens van de Zwarte Hand, nietwaar. Voor 't anarchistisch ideaal.
Ik heb geofferd in het blok van het kapelleke, toen Ondineke daar nog stond.
En dat bier dan, he. Zeeberg bedoelt ge van de brouwerij waar Lowieke nog de rijtuigen schilderde?
Vooruit nog eens terug naar de Kappelekensbaan.

Om toch weer on topic te eindigen deze laatste ansichtkaart, uit een brochure van indertijd de tentoonstelling 'In de voetsporen van Boon'. Is Aalst ontkomen aan een straffe benadering van de Duitsers ? En de bezetting daarna ? Boon spreekt daar eigenlijk niet van. Jij weet er vast meer van, Derwisj. Hoe verging het Aalst in den groote oorlog ?

Linda C. @ 30 Jan 2007 11:17 schreef:
Ernst Friedrich @ 29 Jan 2007 16:50 schreef:
Dan ben ik benieuwd naar het boek van Linda C (inmiddels door mij gealarmeerd)

Haha Ernst, na je "lichtjes uitgebreid" verslag gelezen te hebben begrijp ik waarom je mij er uit pikt als volgend slachtoffer...je hebt een zwak voor "Oilsjteneskes" (Aalsterse meisjes) nietwaar Wink Wink

Alhoewel ik graag het estafettestokje aanneem vrees ik dat ik hier niet veel bij te dragen heb
Mijn bibliotheek bevat hoofdzakelijk boeken over D Day en de Battle of the Bulge, WO2 dus...maar wanhoop niet, ik heb er 2 spiksplinternieuwe kado gekregen over WO1 die ik hoop de komende weken te kunnen lezen Smile

Het eerste is "De Eerste Wereldoorlog" van Luc De Vos, denk dat dit een goed basisboek is die me toch één en ander zal bijbrengen...
Het tweede is "Kinderen in de Eerste Wereldoorlog" : In 1998 startte een groep leerlingen van een middelbare school in Roeselare samen met hun leraar Johan Delbecke, een onderzoeksproject naar de levensomstandigheden van kinderen tijdens WO1. Dit boek is een verzameling van alle verhalen en informatie die ze wisten te verzamelen. Er staan ook veel fotos in en daar hou ik wel van.

Maar of dit nu boeken zullen zijn die mijn leven gaan veranderen, weet ik niet hoor Confused

Aangezien mijn stadsgenoot derwisj hier toch al aanwezig is in het topic, werp ik het estafettestokje naar hem door! Vangen Pascal! Laughing

derwisj @ 30 Jan 2007 19:00 schreef:
Nou ja, ik ben begonnen met als vrij jong gastje boeken in de bibiliotheek te ontlenen...heb toen alles wat ze hadden over WOI, maar ook over alle andere oorlogen gelezen...jammer genoeg weet ik die titels of schrijvers niet meer op te noemen, is wat te lang geleden, of zou het door de alcohol komen dat ik vergeetachtig begin te worden? Smile
Een jaar of tien geleden kocht ik dan mijn eerste boek in zo een prijsvoordeel boekhandel : Peter Simpkins de eerste wereldoorlog het westfront...Heb het toen uitgelezen, en het rare is, zelfs nu nog neem ik het diwijls ter hand...s nachts sta ik regelmatig op om een sigaretje te roken en terwijl blader ik altijd door een boek...en dat boek van peter simpkins is dikwijls het slachtoffer omdat er heel wat mooie fotos in staan...
En bij dat ene boek is het natuurlijk niet geeindigd...heb ondertussen dacht ik een honderdtal boeken over WOI en dan nog een 200 over allerhande oorlogen, gaande vanaf de oude grieken tot de golfoorlog van 1991
Moet nu eens zoeken wie er nog niet geweest is om het srokje door te geven...kom straks terug...
pascal

Quote:
derwisj @ 30 Jan 2007 19:02 schreef:
Wel, ik wil een aalsters onderonsje houden, en ik dacht dat oorlogsgraven nog niet geweest was, dus schenk ik het stokje aan hem...
pascal
Naar boven
oorlogsgraven

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, ik zie nu pas dat ik 1 of ander stokje in mijn nek heb gekregen. OK, daar gaan we dan.

Vooreerst de fun : Ernst Friedrich, ik heb de indruk dat je een verwoede Boon-fan bent. Dan moet je Karel Baert kennen (archivaris Aalst). Dat is een heel goede vriend van mij. Elke donderdagavond (straks dus) zien we elkaar in een huisje dat we met 10 mannen gekockt hebben aan de rand van de Dender. Daar koken we een eigen potje (vanavond zwarte en witte trippen met appelmoes, maar het kan ook kreeft zijn op andere avonden ... puh ) en drinken we 1 (of meerdere) glaasjes wijn (onze 'huiswijn' is kasteel Het Punt ofte Chateau Lapointe). In april vieren we ons 10-jarig bestaan.
Zal ik Karel de groeten overbrengen ?

Ernstig nu (ook aan Ernst Friedrich) : specifiek over Aalst en de Eerste Wereldoorlog, kan ik 2 boeken (De Duitschers in Aalst door Petrus Van Nuffel en Oorlogskroniek der stad Aalst door A. Van Der Heyden) aanraden en een boekje/brochure, 'Gedenkboek der slachtoffers gevallen onder de beschieting en onder de bezetting der stad Aalst', ook door Petrus Van Nuffel. 1 citaat uit dit laatste, over de dood van Edwardus De Spiegeleer : "... hij kwam met vrouw en kinderen uit den kelder en wierd in den gang van zijn huis tweemaal geschoten ; hij viel in de zep en bloedde dood ...". 'Zep' is zo een mooi, Aalsters dialectwoord. Ook komt Aalst aan bod in 'Les Diables Noires, histoire des Carabiniers Cyclistes' door Louis Jacmain. Aalst komt nog in andere werken voor, maar meestal zijdelings, voor zover ik weet.

Als ik het opzet van deze topic begrijp is het de bedooeling om een 'lievelings'-boek te kiezen uit eigen verzameling over WO1. Ik zie ook dat mijn voorgangers een paar statistieken geven. Mijn statistieken zijn : ongeveer 3000 boeken, waarvan een 500-tal over WO1 (zonder copies mee te tellen van dagboeken en Belgische regimentsgeschiedenissen). Dat wordt dus vrij moeilijk er 1 uit te pikken (mijn andere boeken zouden jaloers kunnen worden ; boeken leven namelijk ...)
Als het toch moet, 2 dan maar, niet zozeer om hun inhoud maar om andere redenen.
'Historiques des Régiments de Grenadiers, 1914-1918", door Eugène Etienne en Charles De Grox. De titel dekt volledig de inhoud, tot in het detail. Bovendien kon ik dit (volledige, dus met kaarten) exemplaar voor een (weliswaar) schandalig dure prijs kopen. Het oogde echter zo mooi : ingebonden in leder. Groot was mijn verrassing toen ik vooraan in het boek een originele pentekening vond van Bastien en een opdracht van EUgène Etienne. Ook zitten er tientallen, originele foto's verwerkt in het boek van de grenadiers aan het front. Deze foto's waren gemaakt door de eigenaar van het boek, Luitenant Lauwers.
Bovendien ben ik zelf grenadier, dus ...
"The Blood Tub", door Jonathan Walker, over de slag bij Bullecourt. Ook niet om de inhoud in se (inhoud die overigens voortreffelijk is), maar omdat we in 2001 onze vakantie doorbrachten in Groot-Brittanië en de buur naast onze cottage was ... Jonathan Walker. Niet te verwonderen dat Jonathan en ik menige avondlijke uren hebben doorgebracht met een fris, wit wijntje, gepassioneerde discussies en 2 wanhopige echtgenotes.

Zo, nu nog die boomstam doorgeven.

Kleine Vuurkruiser : het is aan jou

vrgr

Rob
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

Ga naar: