Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Grote Nederlandse vliegtuigplaatjes topic.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 15:11    Onderwerp: Grote Nederlandse vliegtuigplaatjes topic. Reageer met quote

Hallo,

Ik ben met Yvonne in overleg geweest of het mogelijk is een soort van foto album aan te leggen met daarin een zo groot mogelijk, gesorteerde weergave van foto's van vliegtuigen die in Nederlandse dienst waren gedurende de periode '14-'18. Welnu, die mogelijkheid is er op dit moment nog niet, maar wie weet in de nabije toekomst. Daarom neem ik alvast een voorsprong en begin een topic waarin forumgebruikers foto's en wellicht een korte toevoeging kunnen plaatsen van vliegtuigen in dienst van de Nederlandse luchtmacht in de periode '14 - '18.

Bij deze mijn eerste plaatsing:


Albatros DIII vroege versie. Dit is te zien omdat de radiator in de vleugel nog in het midden zit. Vliegtuig is overigens niet uitgevoerd in de bekende Duitse kleurstelling. In Nederland overgeschilderd?



Bristol F2B Fighter. Er zijn meer foto's van dit toestel, daarop is een kip of een haan aan de zijkant te zien.


De Havilland DH 9.

Zo, de kop is er af. Ik hoop dat er nog heel wat foto's gaan volgen. Kleurenschema's zijn ook zeer welkom. Zoals dit bescheiden voorbeeld van de Brisfit:




Groet, Nico Teunissen
_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Mark II



Geregistreerd op: 3-9-2006
Berichten: 268

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk initiatief Smile .

Je eerste foto van een Fokker D.III is waarschijnlijk een door Nederland in Duitsland bestelde exemplaar, in verschillende lijsten kan ik geen geďnterneerde Fokker DIII vinden. Dit zou wel een verklaring zijn voor je vraag aangaande de beschildering.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Je eerste foto van een Fokker D.III is waarschijnlijk een door Nederland in Duitsland bestelde exemplaar, in verschillende lijsten kan ik geen geďnterneerde Fokker DIII vinden. Dit zou wel een verklaring zijn voor je vraag aangaande de beschildering.


Je zal idd erg lang moeten zoeken naar een geďnterneerde Fokker DIII, dit is, zoals benoemd bij de foto, een Albatros DIII!!!!.

Nico
_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Met dank aan www.dutch-aviation.nl:



Een AEG GIV.

Én een Fokker DIII:






Groet, Nico
_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Mark II



Geregistreerd op: 3-9-2006
Berichten: 268

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

Kitboy @ 25 Sep 2006 18:41 schreef:

Je zal idd erg lang moeten zoeken naar een geďnterneerde Fokker DIII, dit is, zoals benoemd bij de foto, een Albatros DIII!!!!.

Nico


Nog een voordeel van de Eerste Wereldoorlog is dat iedere fabrikant zijn eigen nummering hanteerde en niet lette op de nummering van de andere fabrikanten.

Opletten is dus verstandig Cool

Toch als aanvulling op mijn eerdere verkeerd geplaatste opmerking:

De volgende Fokker D.III’s kenmerken zijn gebruikt door de LVA:

F200 Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F201 Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F202 Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F203 Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F204 Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F205 (ex 379/16) Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F206 Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F207 Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F208 Fokker D.III in dienst 01-10-1917
F209 Fokker D.III in dienst 01-10-1917

De Duitse kenmerken bleven op de toestellen staan.

De laatste exemplaren verdwenen van de sterkte in 1920.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mark II



Geregistreerd op: 3-9-2006
Berichten: 268

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

De hierboven afgebeelde De Havilland DH 9 (als ik nu wel goed heb gelezen Smile ) was de allereerste van dit type die in Nederland is geďnterneerd op 27 juni 1918 te Breskens. Zoals op de foto is af te lezen betreft het de H433 van de LVA, bij de Britten bekend als de B7620. Nog negen DH-9’s zouden volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mark II



Geregistreerd op: 3-9-2006
Berichten: 268

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de foto van “Een AEG C.IV” mag ook worden genoteerd “De AEF C.IV” aangezien het de enige was die in Nederland is geďnterneerd en is gebruikt door de LVA.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nog eentje voor het slapen gaan:



Groet, Nico
_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2006 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Met dank aan http://www.wwi-models.org/index.html





DeHavilland DH9




Sopwith 1 1/2 Strutter


Groet, Nico
_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2006 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Met dank aan: http://members.chello.nl/a.tiggeler/spijker1.htm








Spyker type(?)



Spyker V1

Groet, Nico
_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2006 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een foto van de Bristol F2B Fighter:



Ik had overigens gehoopt dat meer mensen foto's zouden posten, helaas.... Sad

Groet, Nico
_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon.
Napoleon Bonaparte
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
petain



Geregistreerd op: 27-3-2005
Berichten: 1816

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2006 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Een collega van mij heeft een aantal glasnegatieven in handen gekregen van foto's van waarschijnlijk zijn opa. Hij weet dit niet zeker. Hij verwacht wegens het ontbreken van familieleden die hier nog wat over zouden kunnen vertellen hier ooit het fijne van te weten te koemn. Maar hij heeft nog wat vragen.
Wat voor toestellen zijn hier afgebeeld?
Weet iemand om welk militair vliegveld het zou kunen gaan?
Weet iemand van welk stadje de luchtfoto is?
Hij heeft mij gevraagd de foto's hier te plaatsen.











_________________
I shall not fail that rendezvous
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2006 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi werk en heel zuinig bewaren. Wat een kwaliteit hadden die glasnegatieven.

De foto's zijn genomen na de Eerste Wereld oorlog op de vliegbasis Soesterberg (te herkennen aan de typische hangars welke achter de Fokker C.I No. 545 staan). De datering zou ik liever overlaten aan de specialisten van die periode maar het zal ergens in de jaren 1920 zijn geweest.

De toestellen:

1e foto: een Fokker C.I met zijn trotse bemanning en monteurs, op de achtergrond staat er nog één No. 492

2e foto: een Fokker C.IV verkenner

3e foto: bijtanken van een Fokker C.I (No.501)

4e foto: statieportret met daarachter een Fokker D.VII (wel met een speciale motor (6 cylinder), met uitlaten aan de zijkant)

5e foto: Fokker C.I (No.545)

6e foto: Bijzonder ! Een Trompenburg-Spijker V.2 trainer. De motor is een rotatiemotor van Thulin 80-100 pk

7e foto: Mooitfereel om No. 324 weer recht te zetten. Dit is een Fokker C.V d in dienst gekomen na 1927

8e foto: Plaats ?

9e foto: Ernstig groepje met pannen aan de muur. Ook iets voor de uniform kenners

10e foto: Blijkbaar kon men ook met sigaret en pijp in het hoofd op de foto.

Advies is toch om wat specialisten op het gebied van Nederlandse toestellen van na WW1 hier naar te laten kijken.

De plaats zou ik niet weten.

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1


Laatst aangepast door Varese2002 op 23 Dec 2006 23:49, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2006 23:44    Onderwerp: Plaats Reageer met quote

Ik heb de foto van de plaats uit de lucht nog eens bekeken. Bijzonder is de grote kerk-dichtheid voor een toch niet erg grote plaats. Ik zie al twee kerken dicht bij elkaar.

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2006 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Varese2002 @ 23 Dec 2006 23:29 schreef:
Heel mooi werk en heel zuinig bewaren. Wat een kwaliteit hadden die glasnegatieven.

Advies is toch om wat specialisten op het gebied van Nederlandse toestellen van na WW1 hier naar te laten kijken.

Varese



Specialisten op hetgebied van Nederlandse militaire vliegtuigen zijn in ieder geval Wim Schoenmaker en Thijs Postma. Ik denk wel dat je ze kan bereiken via het Aviodrome. Een mailtje in die richting van info@aviodrome.nl is nooit weg.

Ook kan je een mailtje doen naar het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg info@mlm.af.dnet.mindef.nl.

Wat opvalt is dat je met grote moeite via de sites er achter kan komen hoe je contact kan leggen. Blijkbaar heeft men daar dan niet zoveel behoefte aan.

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7740
Woonplaats: Land van Maas en Waal

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2006 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een foto van een Spyker uit 1914 in Nederlandse dienst, ik weet niet welk type:



Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7740
Woonplaats: Land van Maas en Waal

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2006 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

En de Farman HF.20 (Longhorn) op Soesterberg:



Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2006 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 27 Dec 2006 15:37 schreef:
Nog een foto van een Spyker uit 1914 in Nederlandse dienst, ik weet niet welk type:



Gr P


Spijker V.1

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jean Martin



Geregistreerd op: 14-7-2006
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2007 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

De afgebeelde vlieger (links) is de marine officier luitenant ter zee J.W.G. (Wim) van Hengel (1889-1960). Deze foto stond op tafel bij zijn vrouw M.J. (May) van Hengel-Gooszen (1897-1993) toen ik haar bezocht in 1992.
Beide waren goede vrienden van mijn grootouders. Van Hengel behoorde bij de eerste marineluchtvaartdienst vliegers maar heeft zicht later toegelegd op het personeelsbeleid van de Marine. Na de tweede wereldoorlog bereikte hij de rang van vice-admiraal en was vlagofficier Personeel. Voor het uitbreken van WW2 was hij eerst nog commandant van het marinevliegkamp De Kooy bij Den Helder (van 1938-1939) en van 1939 tot 1940 was hij commandant van het watervliegkamp De Mok op Texel. In WW1 werd hij opgeleid te Soesterberg tot vlieger waar de Marine tot oktober 1918 zijn vliegers opleidde. van Hengel was sinds 1917 gedetacheerd op Soesterberg en kreeg les van mijn grootvader deze laatste was ook marine officier en tevens instructeur vlieger sinds 1917.
Frappante bijkomstigheid is dat de weduwe van Hengel tijdens mijn bezoek nog vertelde dat haar man de matroos, op de foto rechts maar zeer matig vond! Leuk om de foto hier te zien!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Jean Martin @ 12 Jun 2007 15:07 schreef:
De afgebeelde vlieger (links) is de marine officier luitenant ter zee J.W.G. (Wim) van Hengel (1889-1960). Deze foto stond op tafel bij zijn vrouw M.J. (May) van Hengel-Gooszen (1897-1993) toen ik haar bezocht in 1992.
Beide waren goede vrienden van mijn grootouders. Van Hengel behoorde bij de eerste marineluchtvaartdienst vliegers maar heeft zicht later toegelegd op het personeelsbeleid van de Marine. Na de tweede wereldoorlog bereikte hij de rang van vice-admiraal en was vlagofficier Personeel. Voor het uitbreken van WW2 was hij eerst nog commandant van het marinevliegkamp De Kooy bij Den Helder (van 1938-1939) en van 1939 tot 1940 was hij commandant van het watervliegkamp De Mok op Texel. In WW1 werd hij opgeleid te Soesterberg tot vlieger waar de Marine tot oktober 1918 zijn vliegers opleidde. van Hengel was sinds 1917 gedetacheerd op Soesterberg en kreeg les van mijn grootvader deze laatste was ook marine officier en tevens instructeur vlieger sinds 1917.
Frappante bijkomstigheid is dat de weduwe van Hengel tijdens mijn bezoek nog vertelde dat haar man de matroos, op de foto rechts maar zeer matig vond! Leuk om de foto hier te zien!


Hallo Jean Martin. Interessant om precies te weten wie er op deze foto van de Spyker V.1 staat. Meestal is van de foto's met personen voor een vliegtuig wel het vliegtuig bekend maar niet de piloot of de andere personen die op de foto staan. Dit is dus een mooie uitzondering.

Beknopte info van deze machine (een uniek prototype) staat op http://www.earlyaviator.com/archive/b/images3/1916.Spyker.V1.jpg.

Deze foto is genomen tussen juli 1918 en medio 1920 op de marine vliegbasis De Mok.

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ries



Geregistreerd op: 29-7-2006
Berichten: 6
Woonplaats: Zevenaar

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2008 0:47    Onderwerp: Pfalz D.IIIa 1306/18 Reageer met quote

even inhakend op deze topic wil ik het volgende toestel onder de aandacht brengen;
De Pfalz D.IIIa 1306/18, met piloot Gefr. Heinz Kleineberg, welke op 11 juni 1918(volgens Nederlandse berichten 12 juni) bij Schoondijke landde en geinterneerd werd.



Waarom ik dit specifieke toestel aanhaal? al geruime tijd heb ik Sergey Vlasenko uit de Ukraine geholpen met research(hoofdzakelijk via het Aerodrome forum) naar verschillende Pfalz toestellen. Sergey 'herkleurt' bouwplaten(papieren/kartonnen modellen) van ontwerper Marek Pacynski en ik wilde ook wel een model van dit toestel in Nederlandse kleuren hebben. Na het nodige ge-heen en -weer en discussies over de kleuren is er toch een bevredigend resultaat uitgekomen;

ik weet niet of dit model in de toekomst ook op de een of andere bouwplaat winkel aangeboden wordt maar de Duitse uitvoering is al verkrijgbaar(zij het nog met 'verkeerde' kleuren op de staartvleugels)

Richard
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group